Columns

Column Oerend Smart - Kuddegedrag

  Column

Waarom staan koeien zo graag op een kluitje te grazen? Hoe groot het weiland ook is, overal hetzelfde beeld: de koeien wijken niet van elkaars zijde. Ze hebben een hele lap vers gras tot hun beschikking, maar in plaats van het onder elkaar te verdelen, verdringen ze elkaar op dat ene stukje weiland. Het gras dat ze verorberen is afgegraasd, platgetrapt of besmeurd met stront. Komt er dan geen koe op het idee om die andere kant van de wei op te zoeken? Natuurlijk, de nabijheid van soortgenoten is vertrouwd en veilig. Als er gevaar dreigt, sta je samen sterk. Maar het blijft vreemd: de koe verkiest de kudde, ook al is er een eindje verderop meer te halen.

Niet alleen in de dierenwereld, maar ook in het bedrijfsleven kom je een hoop kuddegedrag tegen. Veel ondernemingen, of ze nu koekjes, serviesgoed of huizen verkopen, doen meer van hetzelfde. Ze zeggen allemaal de beste of de goedkoopste te zijn, maar verschillen nauwelijks van elkaar. Net zoals koeien in de wei richten bedrijven zich vaak op een afgegraasde markt. Ze kruipen dicht naar hun concurrenten toe en hopen op goed geluk wat van hun winst af te snoepen. De vraag is hoe slim dat is. Want juist ondernemingen die een nieuw pad inslaan, boeken op termijn succes. Door het nét even anders te doen, onderscheiden ze zich van de rest. Neem Douwe Egberts en Philips die met Senseo zorgden voor een revolutie in de koffiezetmarkt. Of restaurantketen Vapiano waar je met een pasje zelf pasta, pizza of salade kunt bestellen. Dat is handig voor de gast, terwijl het restaurant op personeelskosten bespaart. Mymuesli is ook origineel: via een ingrediëntenmixer op het web kun je gepersonaliseerde muesli kopen. Wie kiest, wordt gekozen!

Ook de Achterhoek heeft gelukkig bedrijven die een eigen stukje weiland hebben opgezocht. Met de bouw van tweede huizen, zoals chalets en woonwagens, heeft Wanders Mobiele Chalets uit Ulft een unieke positie in de bouwbranche verworven. Horloges zijn er bij de vleet, maar voor houten horloges kom je vanzelf bij het ambachtelijke bedrijf Lumbr uit Lichtenvoorde terecht. En wist u dat Joppiesaus, de verse snacksaus die in bijna alle cafetaria's te verkrijgen is, in groten getale wordt geproduceerd bij Elite B.V. in Neede? Al deze ondernemingen hebben het lef gehad buiten de gebaande paden te treden. Te midden van hun concurrenten vallen ze op omdat ze iets nieuws, verrassends of bijzonders doen. En het zou zo maar kunnen zijn dat er vandaag in de Achterhoek weer iets opmerkelijks wordt bedacht. Want al lijken veel bedrijven op koeien die op een kluitje staan te grazen, uiteindelijk weet je nooit hoe een koe een haas vangt.

Gert-Jan Hospers

Meer berichten