Met een poster vragen Hanzehof en Buitensoos het publiek nog heel even geduld te hebben. Foto: Eric Klop
Met een poster vragen Hanzehof en Buitensoos het publiek nog heel even geduld te hebben. Foto: Eric Klop

Hanzehof en Buitensociëteit bereiden zich voor op ‘herstart’

Algemeen

ZUTPHEN – ‘Nog even doorbijten’. Her en der in Zutphen hangen posters waaruit blijkt dat bij Hanzehof en Buitensociëteit de moed niet in de schoenen is gezakt. ‘Het wordt beter’, weet de directie van theater en concertzaal zeker. In juni gaat het eerste deel van de voorverkoop voor het seizoen 2021/22 van start. De focus voor de eerste voorstellingen ligt in september.

Door Eric Klop

“Het is puzzelen”, zegt theaterprogrammeur Mirjam Radstake. “Het nu bijna afgelopen seizoen viel grotendeels in het water. We proberen zoveel mogelijk voorstellingen die vanwege de coronamaatregelen niet door konden gaan voor komend jaar alsnog in te plannen. Dat zal niet altijd lukken. Sommige producties waren vóór de pandemie al voor meer dan één seizoen volgeboekt of zijn door wat voor oorzaak dan ook inmiddels gestopt. De pijn van COVID-19 heeft zich ook in de theaterwereld niet zelden laten voelen... Daarnaast hangt het doorgaan van een voorstelling af van het aantal stoelen dat bezet mag worden. Wanneer we rekening moeten blijven houden met de anderhalve-meter-maatregel, kunnen we toegang bieden aan maximaal 124 bezoekers. Dan komt het bij met name grotere producties financieel niet uit. Hoe het theaterprogramma er voor het aanstaande jaar uit gaat zien is dan ook nog ongewis.”

Radstake begon medio 2020, naast haar werkzaamheden als directeur/bestuurder van Schouwburg Lochem, als programmeur voor theater de Hanzehof. Haar extra functie kwam voort uit het afscheid, in 2019, van directeur Mirjam van Thiel, het een jaar later volgende vertrek van programmeur Jelle van der Meulen en de wens tot verdere samenwerking tussen beide podia. “Daarbij ligt de focus onder meer op het delen van kennis en kunde en het versterken van de lokale en regionale maatschappelijke positie”, vertelt ze. “Het rapport dat mede met inbreng van alle medewerkers in Lochem en Zutphen de nauwe samenwerking structureel vastlegt wordt naar verwachting begin juli gepresenteerd. Hoe dan ook blijft er sprake van twee organisaties met ieder hun eigen identiteit, maar wel met één directeur. Die functie neem ik op mijn schouders”, aldus Mirjam Radstake.

Deuren dicht
De bundeling van kennis en kunde die meer dan voorheen ook activiteiten voor en door domeinen als welzijn, zorg en zelfs sport moet faciliteren, kreeg voorbereiding in een periode dat het podium van zowel Hanzehof als Buitensoos goeddeels leeg bleef. De ellende begon in maart vorig jaar, toen het theatercomplex vrijwel van de ene op de andere dag zijn deuren voor publiek moest sluiten. De start van het nieuwe seizoen gaf afgelopen najaar enige hoop. “Maar wel met allerlei regels”, blikt Radstake terug. “Heel raar en lastig. Een totaalbeleving konden we de bezoekers niet bieden. Vervolgens, eind oktober moesten we opnieuw helemaal dicht. Dat is tot op de dag van vandaag zo gebleven. Je kunt met recht stellen dat het een verloren seizoen is.”

Ze hoopt dat een zo groot mogelijk deel van de door haar voor het voorbije theaterjaar geprogrammeerde voorstellingen na de zomer alsnog hun weg naar Zutphen kunnen vinden. Een aantal staat in principe vast. Mits het coronavirus en tegenvallende vaccinatiecijfers geen roet in het eten gooien, kan het Hanzehof-publiek gaandeweg het komende seizoen onder andere rekenen op theaterversies van de succesvolle tv-programma’s Checkpoint en ‘good old’ Koefnoen, cabaretier Roué Verveer en, volgend voorjaar, de show Casablanca van Ellen ten Damme. En verder? “Dat is dus nog even puzzelen”, stelt Mirjam Radstake nogmaals vast. “Overigens blijkt dat er van de pandemie geleerd lijkt te zijn. Theatermakers zijn beducht om anderhalf of twee jaar vooruit te plannen. Men produceert en speelt korter op de actualiteit. Dat geeft podia de mogelijkheid om op minder lange termijn te programmeren. Net als bioscopen en filmhuizen. Die weten ook vaak pas een paar maanden van tevoren welke films beschikbaar komen. Op zich is daar niets mis mee. Theaters kunnen beter inspelen op een eventuele actualiteit.”

Concerten
Hoe dan ook begint de Hanzehof in juni met de voorverkoop. Wanneer meer over het programma bekend is vindt die tevens eind augustus plaats en eventueel ook in november. Daarbij staat bovendien al een aantal concerten in de Buitensociëteit op de rol. Johan Boonekamp, sinds medio 2019 actief als interim-directeur van de Hanzehof en thans langzaam afbouwend, nam deze programmering voor zijn rekening. Zeer in zijn nopjes is hij met een co-creatie die in samenwerking met de Zutphense zangeres Marlies Claasen en haar gitaarspelende en componerende partner Tom Klein tot stand gaat komen. “Zij verzorgen muzikale programma’s waarin ook plaats is ingeruimd voor landelijk bekende persoonlijkheden, waaronder journalist Charles Groenhuijsen en trompettist Eric Vloeimans. Verder verwachten we een concert waarin een klassiek orkest en een dj de handen ineen slaan, een programma met Arabische muziek en ‘Babylon aan de IJssel’, een muziektheaterproductie die door heel Nederland reist en de Zutphense IJsselkade als decor kent. Heel bijzonder!”

De interim- en de nieuwe directeur zijn vol goede moed over de ‘herstart’ van Hanzehof en Buitensociëteit. Dat neemt niet weg dat zij kampen met de nodige eisen waarmee wellicht nog rekening moet worden gehouden. Behalve de toegestane zaalbezetting die een voorstelling wel dan niet rendabel maakt behoren bijvoorbeeld ook de luchtkwaliteit in de zalen, een aanhoudende testverplichting bij entree en het onverhoopt weigeren van toegang tot punten van aandacht. “Hoe spelen we in op omstandigheden die we nog niet met zekerheid in beeld hebben”, zo vragen Johan Boonekamp en Mirjam Radstake zich al enige tijd af. “Voor de buitenwereld zijn we nu dicht, maar samen met het team werken we ons een slag in de rondte, zowel richting nabije als de verdere toekomst van het theater. Het is echt spitsroeden lopen, zodat om te beginnen vanaf komend najaar onze bezoekers weer een ervaring wordt gegeven waar zij blij van worden. Dan is het belangrijk om te weten binnen welke kaders dat kan. Het is nog even doorbijten, maar aan ons zal het verder niet liggen.”

Als corona geen roet in het eten blijft gooien, verwelkomt de Hanzehof volgend voorjaar alsnog Ellen ten Damme met haar programma Casablanca. Foto: PR

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant