Ritplanners Kathrien en Coby (links) en chauffeurs Gerrit, Roelie en Walle genieten van hun vrijwilligerswerk voor AutoMaatje Zutphen/Warnsveld/Eefde. Foto: Rudi Hofman

Ritplanners Kathrien en Coby (links) en chauffeurs Gerrit, Roelie en Walle genieten van hun vrijwilligerswerk voor AutoMaatje Zutphen/Warnsveld/Eefde. Foto: Rudi Hofman

Jubilerend Automaatje zoekt met spoed extra chauffeurs

Vervoer

ZUTPHEN – Hoeveel ritten zij sinds de start in oktober 2018 voor AutoMaatje Zutphen/Warnsveld/Eefde heeft gereden? Roelie Batterink (72) houdt dit niet bij, maar het zijn er vele honderden. Dit jaar verwacht de vrijwilligersvervoersdienst op 10.000 ritten uit te komen; een verdrievoudiging ten opzichte van 2019. Het succes van AutoMaatje leidt ertoe dat er dringend behoefte is aan extra chauffeurs.

Door Rudi Hofman

Voor het gesprek in ’t Warnshuus over het vijfjarig bestaan van AutoMaatje schuiven naast Roelie Batterink ook collega-chauffeurs Walle Tempelman en Gerrit Eppink en ritplanners/coördinatoren Coby Bakker en Kathrien Hertogh aan. Zij steken alle vijf hun enthousiasme over het project niet onder stoelen of banken.

Oud-ondernemer Walle (78) stapte twee jaar geleden in als vrijwillige chauffeur: “Ik ging met pensioen en kwam bij toeval een chauffeur van AutoMaatje tegen. Dit was nou precies waarnaar ik op zoek was. Je doet het voor de ontmoetingen. Het zijn vaak korte ritjes naar het ziekenhuis, de fysio of de huisarts. In die korte tijd probeer je een gezellige sfeer te creëren en de deelnemer oprecht aandacht te geven, dat is wel de clou van dit werk. Mensen zijn heel erg dankbaar en dit maakt het zo’n leuk werk.”

Minder mobiel
AutoMaatje richt zich op inwoners van Zutphen, Warnsveld en Eefde die (tijdelijk) minder mobiel zijn en voor vervoer afhankelijk zijn van anderen. Voordat zij als deelnemers in het AutoMaatje-bestand worden opgenomen, krijgen zij eerst een coördinator op bezoek voor een kennismakingsgesprek. 

Momenteel zijn er volgens Katherine ruim zeshonderd deelnemers en ongeveer zeventig chauffeurs betrokken bij het onder Stadsonderneming Zutphen vallende project. De ANWB is de bedenker en geeft ondersteuning.

“Van onze zeventig chauffeurs zijn er zo’n vijftig zeer actief. Door het sterk gegroeide aantal ritten hebben we echt meer vrijwillige chauffeurs nodig. Zolang die er niet zijn, moeten we wel selectief zijn in het aannemen van nieuwe deelnemers”, legt Kathrien uit.

Mensenmens
Gevraagd aan welke criteria een AutoMaatje-chauffeur moet voldoen, komen de gesprekspartners op de proppen met: je moet een mensenmens en sociaal betrokken zijn, een eigen auto hebben en houden van autorijden. “Rijk word je er niet van”, zegt Walle lachend. Een chauffeur ontvangt momenteel een vergoeding van 0,35 euro per verreden kilometer. 

Hoewel het overgrote deel van de ritten binnen de Zutphense gemeentegrens blijft, maken chauffeurs ook langere ritten zoals naar het academisch ziekenhuis in Amsterdam. Gevraagd naar haar meest bijzondere rit noemt Roelie – chauffeur van het eerste uur – een rit met een vrouw naar Houten. “Onderweg lichtte zij haar hele doopceel. Dat vond ik wel heel bijzonder. 

Roelie, die dertig jaar in de zorg had gewerkt, kreeg in 2018 een folder van de ANWB over het in Zutphen op te starten AutoMaatje-project. “Ik heb meteen gebeld en de vrouw aan de lijn zei, ‘oh wilt u zich aanmelden als deelnemer?’ ‘Nee, ik wil gaan rijden’, zei ik. Nou dat doe ik sinds oktober 2018 en ik vind het zó leuk.”

Zinvolle tijdsbesteding
Eind 2021 meldde Gerrit zich aan als vrijwillige chauffeur. Na heel lang intensief voor zijn zieke vrouw te hebben gezorgd, kwam hij naar haar overlijden alleen te staan en had hij plots veel tijd over. Gerrit zocht naar een nieuwe zinvolle tijdsbesteding en vond deze bij AutoMaatje. 

Het komt bijvoorbeeld voor dat een deelnemer niet lekker in zijn of haar vel zit, of neerslachtig of verdrietig is. Hoe gaat Gerrit daarmee om? “Door gewoon te doen, af en toe je mond te houden, goed te luisteren en het niet beter te willen weten. Ik zet wel eens mijn auto aan de kant van de weg, zodat de ander tot zichzelf kan komen.”

In het begeleiden van deelnemers gaan de chauffeurs van AutoMaatje best ver. Dit varieert van het in de woning ophalen tot met iemand meelopen naar de wachtkamer en daar, indien gewenst, wachten tot de deelnemer klaar is om weer naar huis te worden gebracht. Veel deelnemers willen graag door een vaste chauffeur worden gereden. Hierdoor bouwen zij een band op en komt de naam AutoMaatje(s) helemaal tot zijn recht.

Aanmelden als chauffeur
Wilt u ook als vrijwillige chauffeur voor AutoMaatje Zutphen/Warnsveld/Eefde aan de slag, dan kunt u zich op werkdagen tussen 10.00 en 14.00 uur aanmelden via tel. 0575-234020 of door een mail te sturen naar automaatje@stadsondernemingzutphen.nl. Kijk voor meer informatie op de website onder initiatieven.


www.stadsonderneming
zutphen.nl

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant