Dieseltrein onderweg van Zutphen naar Lochem. Archieffoto: Henri Bruntink
Dieseltrein onderweg van Zutphen naar Lochem. Archieffoto: Henri Bruntink

Kabinet maakt geld vrij voor elektrificatie spoorlijn Zutphen-Hengelo

Vervoer

ZUTPHEN - De dieseltreinen verdwijnen op termijn van het traject Zutphen-Hengelo en maken plaats voor elektrisch aangedreven locomotieven. Dit voornemen is te destilleren uit de Voorjaarsnota van het Rijk die maandag is gepresenteerd en de toelichtingen hierop. In totaal is 98 miljoen beschikbaar voor de lijn Lochem-Hengelo en het spoor tussen Almelo en Mariënberg.

Door Henri Bruntink

Een exacte tijdsaanduiding voor de operatie wordt nog niet gegeven, maar er is sprake van ‘enkele jaren’.  Het door het demissionaire Kabinet gereserveerde geld komt uit klimaatfondsen. Elektrische treinen zijn evident stiller en schoner dan de dieseltjes die nu verkeren op de genoemde lijnen. Er is sprake van minder CO2 en stikstof uitstoot en de locomotieven trekken ook sneller op.

Blauwnet
Op beide lijnen rijden treinen van Blauwnet, een samenwerkingsverband van Overijsselse vervoersbedrijven. De provincie Overijssel kreeg nog niet zo lang geleden het signaal vanuit Den Haag dat er voorlopig geld kon worden vrijgemaakt voor de elektrificatie van beide lijnen. De provincie maakte eind vorig jaar zelf geld vrij om de plannen voor de lijn Almelo-Mariënberg verder te laten uitwerken.

Demissionair staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat liet maandag via de NOS weten een stap te willen zetten om de uitstoot van dieseltreinen terug te dringen. “Daarnaast is elektrisch materieel stiller en zorgt het voor minder overlast door trillingen”, zo liet ze weten.

Reactie ProRail
Regiodirecteur Danou Veenhof: “ProRail is verheugd dat het kabinet geld vrijmaakt voor financiering voor de elektrificatie van de trajecten Zutphen-Hengelo en Almelo-Mariënberg. Een goede stap in de verduurzaming van de trajecten in Nederland waar nu nog dieseltreinen rijden.” Het beschikbaar stellen van financiering zorgt ervoor dat ProRail verder kan met het uitwerken van de plannen en de voorbereiding van de uitvoering.

Dankzij het vertrouwen van de provincie Overijssel in financiering van de elektrificatie was ProRail al gestart met de planuitwerking voor Almelo-Mariënberg. In deze fase onderzoeken we welke aanpassingen en werkzaamheden er nodig zijn voor de elektrificatie.

Zutphen-Hengelo
Op het traject van Zutphen naar Hengelo worden de stations van Lochem, Goor, Delden en Hengelo-Gezondheidspark aan. Na Hengelo rijdt de trein via station Hengelo Oost naar het eindpunt in Oldenzaal.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant