Marie José Heestermans helpt een klant in de Energiewinkel van ZutphenEnergie op de Overwelving. Foto: Marja Sangers-Bijl

Marie José Heestermans helpt een klant in de Energiewinkel van ZutphenEnergie op de Overwelving. Foto: Marja Sangers-Bijl

Zutphen steekt veel energie in bestrijden van energiearmoede

Algemeen

Energiewinkel, Energiebank en Zutphen-Energie bieden hulp aan zeer verontruste burgers

Door Rudi Hofman

ZUTPHEN - Menig Zutphenaar met een smalle beurs maakt zich grote zorgen om de sterk gestegen energieprijzen. Dit ervaart Marie José Heestermans vrijwel dagelijks als zij klanten spreekt en probeert te helpen in de Energiewinkel van coöperatie ZutphenEnergie.

“Je merkt dat mensen die van een laag inkomen of van een klein pensioen moeten rondkomen - en dat zijn er in Zutphen relatief veel - echt in paniek raken”, zegt Marie José Heestermans, die werkzaam is bij ZutphenEnergie. In de Energiewinkel op de Overwelving heeft Marie José al te maken gehad met mensen die voorheen 80 euro per maand aan energiekosten kwijt waren en nu opeens 180 euro moeten betalen.

Overstappen
Er zijn klanten die aangeven dat ze willen overstappen naar om | nieuwe energie; de groene en lokale energieleverancier die in handen is van zo’n zestig energiecoöperaties waaronder ZutphenEnergie.
Marie José: “Ik raad ze nu aan nog even bij hun eigen leverancier te blijven. Heel veel leveranciers bieden alleen een eenjarig contract aan. Als je nu overstapt, betaal je echt de hoofdprijs. Je kunt beter je vaste contract aan het eind over laten lopen in een variabel contract dat je vervolgens elk moment kunt opzeggen.”
“Hopelijk krijgen we een milde winter en wordt het weer wat rustiger op de energiemarkt. Deze mensen kunnen in het voorjaar altijd nog overstappen. Dit is een van de adviezen die ik geef. Die hoeft een klant niet op te volgen. Je beslist altijd zelf wat je met onze adviezen doet.”

Schuldhulp
Voordeel van om | nieuwe energie is volgens Marie José dat klanten in Zutphen zo de Energiewinkel kunnen binnenlopen, hun verhaal kunnen doen en iemand in de ogen kunnen kijken. “Als wij merken dat mensen twee of drie maanden moeite hebben hun energierekening te betalen, schakelen we met hun toestemming SchuldHulpMaatje Zutphen in”, zegt Marie José, die zelf schuldhulpmaatje (en budgetcoach) is.
Het aantal schuldhulpvragen in de gemeente Zutphen gaat mogelijk stijgen door de hogere energiekosten, voorspelt Marie José. “Nu zitten we op zo’n 100 hulpvragen, eind dit jaar zijn dit er naar verwachting 120 en in 2022 worden dit er nog meer.”

Schijntje
De door het demissionaire kabinet in het vooruitzicht gestelde tegemoetkoming in de energielasten van gemiddeld ruim 400 euro per huishouden is volgens Marie José volstrekt ontoereikend. “Dat is een schijntje. Wat doe je met 33 euro per maand als je energierekening met 100 euro per maand omhoog gaat en je hebt een laag pensioen? Nee, de rijksoverheid moet de burgers heel veel meer dan 400 euro schenken. Zij zou ook het energielabel van een woning als leidraad kunnen nemen.

Energieadvies
Vanuit ZutphenEnergie is ruim een jaar geleden de Stichting Energiebank Zutphen opgericht. Doelen zijn onder meer: het bereikbaar houden van de eerste levensbehoefte energie door het ondersteunen van met name personen met een minimuminkomen bij energiebesparing én het aanbieden en promoten van concreet energieadvies en energiebesparende producten. Meer dan 25 vrijwillige energiecoaches helpen hierbij.

Fonds
In inmiddels zes gemeenten van Nederland bestaat een Energiebank. De administratie van Stichting Energiebank Nederland wordt naar Zutphen gehaald. Marie José gaat deze taak op zich nemen. “In Zutphen wordt vanuit de Energiebank een fonds gestart waarmee we het mogelijk maken dat mensen met een laag inkomen bijvoorbeeld een energiezuinige koelkast kunnen kopen, beter dan de oude energie slurpende, dat scheelt direct in de kosten. Insteek is dat zowel fonds als bewoner een deel van de kosten op zich neemt. Dit fonds willen we landelijk proberen uit te rollen.”

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant