Mark Schuitemaker en Remco Feith. Foto: Marc Leeflang
Mark Schuitemaker en Remco Feith. Foto: Marc Leeflang

Zutphense binnenstadondernemers trekken samen op

Algemeen

ZUTPHEN – Elders in deze editie van Contact staat een advertentie van de Zutphense binnenstadondernemers. Het is de eerste in een reeks. Winkeliers kunnen via de advertentie én op de website InZutphen laten weten dat ze er ook in deze lastige tijd voor hun klanten zijn. Want winkelen kan veilig, zo luidt de boodschap. Zeker met alle maatregelen die de ondernemers inmiddels hebben getroffen.

Door Henri Bruntink

Het initiatief komt van directeur Mark Schuitemaker van Zutphen Promotie en binnenstadmanager Remco Feith. De eerste werkt hard aan het zoveel mogelijk beperken van de schade die de coronacrisis aanricht. Remco Feith helpt ondernemers, maar heeft de blik vooral naar de toekomst gericht. Hij houdt zich bezig met hoe je de al aangerichte schade op korte en lange termijn kunt herstellen.

Mark Schuitemaker: "Ergens in februari kregen ook wij uiteraard mee wat er in Brabant gebeurde. Toen er steeds meer dingen werden afgelast, werden we zenuwachtig. Door de intelligente lockdown zagen we het aantal mensen dat de binnenstad bezoekt hard achteruitgaan. De funshoppers en de toeristen bleven weg. En dat op het moment dat iedereen in de startblokken stond om er een prachtig seizoen van te maken."

Reflex
Na de eerste schrik kwam al snel de tegenreactie: 'We moeten iets doen!' De reflex van het publiek was dat men voor de dagelijkse boodschap naar de supermarkt ging en dan snel weer naar huis. De binnenstad werd vermeden. "En dat is zonde", zegt Schuitemaker. "Want juist die ondernemers met al die leuke winkeltjes hebben heel veel gedaan om veilig inkopen doen mogelijk te maken. Te denken valt aan een maximum aantal mensen tegelijk in de winkel en buiten strepen met anderhalve meter tussenruimte voor de wachtenden."

In eerste instantie sloten veel kleinere winkels hun deuren. Andere bleven open en gingen hun maatregelen treffen. "Dat gaf een soort van zwaan-kleef-aan-effect. Wat de buurman kan, kan ik ook zo was de gedacht. En zo zijn veruit de meeste winkels – ook de kleinere – weer gewoon geopend", legt Schuitemaker uit.

1,5 meter
Wat er nog aan mankeert is dat de consument weet dat de ondernemers hen met open armen, op 1,5 meter ontvangen. Overleg met de uitgever van Contact leidde tot de advertentiepagina waarin dat verhaal wordt verteld. Op de pagina kunnen individuele ondernemers zich presenteren met een professionele foto en een stukje tekst over hun winkel. Gratis. Zutphen Promotie betaalt.

Die foto's worden gemaakt door Aukje Simone - van Rossum tijdens een foto shoot. Ze worden ook gebruikt op de website inzutphen.nl en voor socialemediacampagnes. En de betrokken ondernemer krijgt de foto cadeau om deze naar eigen inzicht in te zetten. Bijvoorbeeld om te gebruiken op Facebookpagina of Instagram-account.

De advertentiecampagne loopt door zolang het nodig is. Dus ook als de horeca, in welke vorm dan ook, weer open mag. Hetzelfde geld voor de zogeheten contactberoepen zoals kappers.

Herstelprogramma
Binnenstadmanager Remco Feith is momenteel druk met het op de achtergrond verlenen van ondersteuning aan ondernemers. "Ik help waar nodig met overleg met de verhuurder van het pand en bij de ontsluiting van regelingen waar ondernemers momenteel gebruik van kunnen maken. Verder heb ik nauw overleg met de gemeente om de noden en wensen daar kenbaar te maken", zo legt hij uit.

Maar vooral het herstel op de korte en lange termijn houdt Feith bezig. "Er moet een herstelprogramma komen dat onze lokale economie er weer bovenop helpt. We moeten voorkomen dat er leegstand ontstaat en ervoor zorgen dat bezoekers van de binnenstad het gevoel houden dat Zutphen bijzondere kwaliteiten heeft."

Op de wat kortere termijn moet ervoor gezorgd worden dat Zutphen z'n sfeer behoud, ook als de anderhalve-meter-samenleving ruimer opgezette terrassen eist.

Kansen voor wensen
Remco Feith ziet bovendien kansen om langgekoesterde wensen te vervullen, die na realisering een bijdrage kunnen leveren aan een betere beleving en sterkere economie van de Zutphense binnenstad. De opwaardering van de Schupstoel is slechts één voorbeeld.

Wat Feith betreft ligt er verder een mooie kans om iets te doen aan de vierkante meterprijs van commercieel onroerend goed en aan de vurig gewenste routering door de binnenstad, waardoor bezoekers beter hun weg kunnen vinden.

"We gaan iedereen ervan doordringen dat de binnenstad goed is voor 6.000 banen. Het gaat om lokale ondernemers en lokaal personeel. We moeten er alles aan doen om dat te behouden. De gemeente, de provincie en het ondernemerscollectief zelf moeten de portemonnee trekken om dit te realiseren", zo klinkt het vastbesloten.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant