Harrie Leushuis is de 70 inmiddels gepasseerd, maar draagt muziek nog steeds een warm hart toe. Ook die uit zijn jeugd.  Foto: Eric Klop
Harrie Leushuis is de 70 inmiddels gepasseerd, maar draagt muziek nog steeds een warm hart toe. Ook die uit zijn jeugd.  Foto: Eric Klop

Een monumentje voor de Zutphense popscene

Algemeen

Harry Leushuis maakt boek over plaatselijke jongerencultuur

Door Eric Klop

ZUTPHEN - Zij die erbij waren zullen het zich wellicht nog herinneren als de dag van gisteren. Relletjes! In september 1964, tijdens en na een beatconcert van The Scorpions op het 's-Gravenhof. Het jeugdige publiek was door de wilde klanken van de Engelse band dusdanig in extase geraakt, dat de burgemeester in al zijn 'wijsheid' besloot het optreden te staken. The Rolling Stones hadden het voor elkaar gekregen in het Kurhaus te Scheveningen. Zutphen bleef een maand later niet achter…

De gebeurtenis wordt opgenomen in een boek dat onder de korte en krachtige titel 'Zutphen Pop' een beeld zal schetsen van het plaatselijke popklimaat. "Van eind jaren '50 tot de 90's", zegt schrijver en samensteller Harry Leushuis. "Noem het deel 1. Een eventueel vervolg dat ter zake ingaat op de huidige eeuw is aan de jongere generatie."

De geboren Zutphenaar, maar reeds lange tijd woonachtig in Eefde, was erbij toen tieners en twens het wat suffige muziekklimaat niet meer pikten. Beatles en Stones brachten hen op het spoor van andere klanken. Je bent jong en je wilt wat 'avant la lettre'. Voor Harry Leushuis begon het toen hij in 1964 met jongens uit de buurt een bandje oprichtte: The Mods. "We oefenden op zolder van mijn ouderlijke huis aan de Beukerstraat. Met zelfgemaakte gitaren en versterkers." Hoe daarmee om te gaan wist hij al via een oudere broer die 'een raar ding' op zijn kamer had liggen. "Een akoestische gitaar." En vervolgens zijn zus die een jazzgitaar waarmee bijvoorbeeld Elvis Presley furore maakte had gekregen. De eerste akkoorden, de eerste liedjes. Luisteren naar de radio natuurlijk. Eerst, een jong jongetje was ie nog, Hilversum 1 en Hilversum 2, later Radio Luxemburg. En Veronica, dat langzaam maar zeker ook in het oosten des lands te horen was. "The Kinks, The Animals, The Pretty Things…, het was liefde op het eerste gehoor."

De gepensioneerde bedrijfsjurist is nu 71. Muziek houdt hem nog altijd vitaal. "Ik adem het als het ware. Van jongs af aan. Hoe ik daarin opgroeide wil ik delen. Dat is typisch voor mensen die wat ouder worden. Je blikt eerder terug dan dat je vooruit kijkt. Dit boek krijgt een communicatiefunctie. Over geuren en kleuren van toen waarin muziek de grootste gemene deler vormt." Zijn eigen schreden op het pad van de 'beatmuziek' beschrijft hij. The Mods dus, en S-5, dat in een heftige concurrentiestrijd was gewikkeld met The Fieldstreet Five. Ook deze groep, gevormd door jongens uit de Akkerstraat, komt uitgebreid aan bod. Evenals voorgangers als The Flying Comets en, nadat 'beat' al weer bijna ouderwets was, Dirty Pineapple, Montezuma, Indian en Full Intellect. En nog weer later Jo Junk & the Hotdogs. Dit gerenommeerde gezelschap ontbreekt in 'Zutphen Pop' evenmin.

Harry Leushuis maakt er geen encyclopedie van. "Onmogelijk", denkt hij. "Vooral in de sixties wemelde het in Zutphen van de bandjes. Van nostalgie is ook geen sprake. Wel terugblikken. Op feitelijkheden, misschien hier en daar een klein beetje geromantiseerd, maar zeker geen lariekoek. Mijn doelstelling is om een monumentje op te richten voor de Zutphense popscene door de jaren heen. Want over het totaalbeeld is tot op heden nauwelijks geschreven." Dus passeren tal van plaatselijke bandjes de revue. Concerten ook, zoals dat 'beruchte' en misschien wel emancipatorische van The Scorpions. "Net als veel andere groepen van formaat naar Zutphen gehaald door Harrie Wieten", weet Leushuis. "Die man verdient daarvoor een standbeeld."

En dan zijn er de uitvalsbases die in het popklimaat steevast een belangrijke rol speelden. Waar muziek klonk, muzikanten en fans elkaar ontmoetten of zich verzamelden voor bezoekjes aan popconcerten. Daar passen anekdotes bij. "Café de Noteboom, in de volksmond 'De Nutte' en waar nu De Deur is gevestigd, had ooit te maken met mevrouw O. Zij kwam altijd klagen over geluidhinder. Barkeeper Henne Koerselman plaatste een advertentie in het Zutphens Dagblad: 'Gratis af te halen: een papegaai. Kooi a.u.b. meenemen'. Op het adres waar mevrouw O. woonde. Die bewuste zaterdag stond er een lange rij voor de deur…. Nee, dat zou nu niet meer kunnen", lacht Harry Leushuis die overigens niet spreekt van 'mooie' maar van 'andere tijden'.

Zijn boek is 'under construction'. De schrijver en samensteller is nog volop op zoek naar inlichtingen dan wel bijdragen die 'Zutphen Pop' zo volledig mogelijk maken. Zo zou hij graag in contact komen met leden van de band House of Orange, dat in de jaren '60 een link kende met de Sint Janskerk en oefende in het nabijgelegen Hubertusgebouw. "Dit was een groep die ik destijds heel serieus nam." Ook informatie over Noach's Arch, met zanger Hans Noach, is welkom. Of popjournalisten van toen. En ga zo maar voort. Harry Leushuis is niet alwetend en nog lang niet klaar. Kortom, iedereen die denkt een informatieve bijdrage aan 'Zutphen Pop' te kunnen leveren, zowel in woord als beeld, kan contact met hem opnemen. Dit is mogelijk via harryleushuis@gmail.com.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant