De Overwelving, met links de natuurstenen rand die voor veel fietsongelukken zorgt. Foto: Henk Derksen
De Overwelving, met links de natuurstenen rand die voor veel fietsongelukken zorgt. Foto: Henk Derksen

'Punaises' moeten fietsen veiliger maken op Overwelving

ZUTPHEN - Het aantal verkeersongevallen met fietsers op de Overwelving is te hoog. Sinds de herinrichting van de Overwelving in 2016 zijn er tien geregistreerde fietsongevallen gebeurd, waarvan drie ongevallen met letsel.

Door Alize Hillebrink

De ongevallen vonden plaats aan de noordkant van de Overwelving, vanaf het nieuwe waterwerk tot aan de bocht van het Stationsplein. Boosdoener is de verhoogde natuurstenen rand die het wandelgebied scheidt van de straat. Fietsers rijden ertegenaan en komen ten val. Uit analyse blijkt dat het bij alle ongelukken gaat het om eenzijdige ongevallen met de fiets. Bijna alle bestuurders waren ouder dan 65 jaar.

In 2017 nam de gemeente al maatregelen door de verhoogde natuurstenen rand te verlagen. Omdat er zich sindsdien nog steeds ongevallen voordoen die te herleiden zijn tot dezelfde situatie en dezelfde omstandigheden, blijkt deze maatregel niet afdoende. Een mogelijke verklaring volgens de gemeente is dat de kleur van de rijbaan gelijk is aan de kleur van de natuurstenen stoeprand. Hierdoor verlegt de fietser waarschijnlijk het oriëntatiepunt naar de donkerkleurige bestrating achter de band.

Paddenstoelen
Om de veiligheid voor fietsers op de Overwelving te verbeteren wil de gemeente de zichtbaarheid van de wegindeling vergroten met roestvrij stalen 'punaises'. Vanaf het nieuwe waterwerk tot aan de bocht van het Stationsplein zullen over een lengte van veertig meter zo'n veertig platte zilverkleurige 'paddenstoelen' in de natuurstenen stoeprand worden aangebracht. De kosten bedragen 2.600 euro.

Meer berichten