Nick en Mandy Goldenbelds voor hun bedrijf op de hoek van de Weg naar Laren en de Van der Capellenlaan. Foto: Sander Grootendorst

Nick en Mandy Goldenbelds voor hun bedrijf op de hoek van de Weg naar Laren en de Van der Capellenlaan. Foto: Sander Grootendorst

‘Ik hoop dat we met ons predikaat een dementievriendelijke olievlek veroorzaken’

Maatschappij

ZUTPHEN - ‘Dementievriendelijk.nl’ staat op de sticker die Nick Goldenbelds woensdag aanbracht tegen de ruit van de snackbar ‘Cafeteria Goldenbelds’ aan de Van der Capellenlaan, die hij samen met zijn vrouw Mandy runt. “Uniek, zeker voor deze regio.”

Door Sander Grootendorst

De sticker wordt verstrekt aan instellingen en bedrijven die bewezen ‘dementievriendelijk’ zijn. Nick, Mandy en hun elf personeelsleden volgden een cursus en trainingen en leerden zo hoe je het beste kunt omgaan met klanten die tekenen van alzheimer vertonen. Voorzitter Freek Jansen van afdeling Oost-Gelderland van Alzheimer Nederland: “Het predikaat is vaker uitgereikt. Meestal gaat het dan om (semi-)overheidsinstellingen, zoals gemeenten en woningcorporaties. Heel bijzonder dat een cafetaria zich inzet. Uniek, zeker voor deze regio.”

Toen Chantal Elskamp van de werkgroep dementievriendelijk Noordveen langskwam, hoefden Nick en Mandy geen seconde na te denken. Van de twee belangrijkste redenen om ja te zeggen is er eentje in spiegelbeeld zichtbaar op bijgaande foto: woonzorgcentrum Polbeek. Bewoners daarvan bezoeken geregeld de snackbar, en het cafetariapersoneel merkt dat er soms vergeetachtige en verwarde mensen bij zijn die mogelijk lijden aan dementie. “De service aan de klanten is voor ons een groot goed”, zegt Nick. “We vinden het dan ook belangrijk om dementie beter te kunnen herkennen en handvatten aangereikt te krijgen om daarmee om te gaan.”

De andere belangrijke redenen is een persoonlijke: “Ik heb het meegemaakt bij mijn oma, die vorig jaar is overleden. Ze was een soort van moeder voor mij, ze heeft mij opgevoed. Ik zag hoe onzeker ze werd toen alzheimer in haar leven een rol ging spelen.”

Ter ere van zijn oma besloot Nick met zijn bedrijf naar het predikaat ‘dementievriendelijk’ te streven. Ten dienste van alle andere oma’s en opa’s van de Polbeek die met deze ziekte kampen. En niet alleen de Polbeek, ook De Lunette, woonzorgcentrum aan de andere kant van de wijk. Sowieso van iedereen in Noordveen die zelf of in zijn/haar omgeving met alzheimer te maken krijgt. “Het kan je ook al op veel jongere leeftijd overkomen”, zegt Freek Jansen. En Nick: “Ik hoop dat we met ons predikaat een dementievriendelijke olievlek veroorzaken.” De rol van ‘ambassadeur’ neemt hij graag op zich.

Zutphen is overigens al officieel uitgeroepen tot dementievriendelijke gemeente, maar, benadrukte wethouder Jasper Bloem, “dat werkt niet als je het niet blijft onderhouden. Dat gebeurt hier op een hele mooie, laagdrempelige manier.” Bloem sloot zich aan bij de eerder uitgesproken woorden van sociaal werker Yvonne Hendriks: het zou mooi zijn als de overige openbare bedrijven in Noordveen ook zouden meedoen, met name de supermarkt.

Bloem: “In de zorg wordt veel menskracht ingezet en veel geld uitgegeven. Je ziet hier dat je op kleine schaal ook al een groot effect kunt bereiken. Als bezoekers zich zich op hun gemak voelen, bevordert dat hun geluk. En het is bewezen dat je dan langer gezond blijft en langer kunt meedoen.”

Karen Gielen, case manager dementie: “In Noordveen steken wijkteam en werkgroep ziel en zaligheid in het omgaan met dementie. Er is één schaap over de dam, hopelijk volgen er meer, ook elders in Zutphen. We willen ons bijvoorbeeld ook richten op scholen en sportverenigingen. En we gaan natuurlijk door met de trainingen.”

Tijdens de bijeenkomst ontstond even verwarring: is het nou een cafetaria, een ‘kwalitaria’ of een snackbar? “Zeg maar gewoon snackbar hoor”, riep Nick. Wel méér dan dat, zei Yvonne Hendriks: “Het is echt een centraal punt in de wijk.” Waarin een kleine onderneming groot kan zijn.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant