<p>Tijdens de gedwongen sluiting van zes maanden is achter de schermen van filmtheater Luxor hard gewerkt. Foto: Henk Derksen</p>

Tijdens de gedwongen sluiting van zes maanden is achter de schermen van filmtheater Luxor hard gewerkt. Foto: Henk Derksen

Vernieuwde Luxor heropent met tweede zaal

ZUTPHEN - Zaterdag 5 juni mag filmtheater Luxor in Zutphen weer open voor publiek. Bezoekers aan Zutphens oudste bioscoop staat een heuse metamorfose te wachten. Filmdirecteur Hans Heesen: “We hebben niet stilgezeten tijdens de lockdowns.”

Door Alize Hillebrink

Historie omarmt modern gemak in Zutphens oudste bioscoop aan de Houtmarkt. Tijdens de gedwongen sluiting van zes maanden is achter de schermen van filmtheater Luxor hard gewerkt. Naast de realisatie van een tweede filmzaal in het souterrain zijn de hal en het bioscoopcafé vernieuwd. Een bijzondere ontdekking tijdens de verbouwing was de originele mozaïekvloer die in de hal onder het tapijt tevoorschijn kwam. Het karakteristieke 15e-eeuwse pand met art-decogevel uit het begin van de vorige eeuw voldoet, met respect voor de originele architectuur, nu helemaal aan de eisen van deze tijd.

De realisatie van een tweede zaal in Luxor is de meest ingrijpende geweest van de verbouwing die in 2018 begon. “De wens voor een tweede zaal was er jaren geleden al,” vertelt Hans Heesen, directeur van Luxor. Zijn voorganger Joeri Bonsel wilde al een tweede zaal in het toekomstige cultuurcluster in het Broederenklooster waar in 2013 plannen voor waren. Maar het cultuurcentrum kwam er niet. “Op een dag was ik in Utrecht bij het Louis Hartlooper Complex waar een nieuwe zaal was geopend met twintig stoelen. Ik was verbaasd hoe gezellig en sfeervol het was. Dat bracht mij op het idee.”

Toen begon het denkwerk pas echt. Want, hoe mooi zou het zijn om in het theater zelf een tweede zaal te creëren? “De caféruimte in de kelder moest drie meter verkleinen, dan was er samen met het daarachter gelegen berghok, ruimte voor een intieme zaal met twintig zitplaatsen. Al met al had het echter nog heel wat voeten in de aarde voor het zover was,” vertelt Heesen.

Stoelenprobleem
Gangbare bioscoopstoelen bleken niet geschikt, want die helden te ver achterover. Theaterstoelen bleken wel goed. “We moesten minimaal vijftig stoelen afnemen,” zegt Heesen. “Echter, toen de leverancier hoorde waar het voor was werd hij zo enthousiast dat hij meteen akkoord ging.” Het werd passen en meten, elke vierkante meter moest worden benut. Uiteindelijk konden er achttien stoelen in de zaal en ruimte voor een rolstoel. Daarna mochten de vrijwilligers proefdraaien en volgde de fijnafstemming van de projector versus het doek.

Vormgever Marc Weikamp bekijkt ondertussen de nieuwe belettering op de zaaldeuren, geschilderd door kunstschilder Gerrit Pasman. Bauhausletters, gecombineerd met de klassieke Bodoni, in de bekende huisstijl van Luxor. Het zijn de laatste puntjes op de i voor de deuren van Luxor weer open gaan. Het fonkelnieuwe zaaltje met de ingang achter het bioscoopcafé, ruikt nog nieuw. Aan de wand hangen sfeervolle jugendstil-lampjes, de stoelen bekleed met mosgroen velours. “Groen, als tegenhanger van zaal 1 met rode bekleding op de stoelen,” zegt Heesen. Het zachte tapijt, dat meeveert onder de voeten, geeft de ruimte meer dan de intimiteit van een huiskamer. Het voelt haast aan als een tijdscapsule waar geen geluid in doordringt. Kleine bioscoopzalen passen helemaal in de trend. In Wijk bij Duurstede wordt momenteel een bioscoop gebouwd waarvan de kleinste zaal maar twee stoelen heeft. Heesen roemt de intimiteit die een grote bioscoopzaal niet heeft. “En in zo’n kelder krijgt het iets nostalgisch, een beetje jaren ’70, het zou zo in Parijs kunnen.” De achttien stoelen maken de zaal bovendien aantrekkelijk om af te huren.

Maïté Duval
De tweede filmzaal is vernoemd naar de in 2019 overleden beeldhouwster en tekenares Maïté Duval, een trouwe bezoeker van het Luxor. “Haar liefde voor de film was groot. Ze kwam hier gemiddeld drie keer per week,” vertelt Heesen. “De eerste film die we bij de heropening van Luxor draaien is Le Bonheur van Agnes Varda, de lievelingsregisseur van Maïté.” De officiële opening van Zaal 2 vindt, als corona het toelaat, naar verwachting plaats in het najaar.

“Een tweede zaal is belangrijk omdat je daarmee een uitgebreider programma kunt bieden met meer filmvertoningen,” legt Heesen uit. “Het betekent dat we elke middag en avond, zeven dagen in de week, films kunnen tonen en in de weekenden zelfs drie voorstellingen per dag. Kortom: je kunt nog veel vaker naar de film.” Ook voor distributeurs is de bioscoop nu interessanter. “Omdat we meer titels afnemen. En doordat we nu van één naar twee doeken gaan behoren wij tot de grote theaters, waardoor we titels sneller kunnen krijgen.” Volgens Heesen wijst onderzoek uit dat een uitgebreidere programmering dertig tot veertig procent meer bezoekers trekt.

Cursusaanbod
Naast een betere en uitgebreidere programmering start Luxor dit najaar met een gevarieerd cursusaanbod waaronder ‘film en filosofie’ in oktober door Flore Lutters, ‘film en geschiedenis’ door Rudie de Boer in februari 2022, ‘Female Gaze’ door Henriette Poelman in maart 2022 en een educatieprogramma speciaal voor scholen. Daarnaast is er Glorious Luxorious op 11 september en op 6 november het Nederlands Poëzie Filmfestival.

Heesen in opgelucht dat de bioscoop weer open kan, zij het voorlopig met dezelfde maatregelen als vorig jaar. Dit betekent een maximum aantal bezoekers om de 1,5 meter afstand te kunnen garanderen, maar hopelijk komt daar in het najaar verandering in.

Zaal 1 opent zaterdag 5 juni met Kom hier dat ik u kus en La dea fortuna.

Zaal 2 opent zaterdag 5 juni met Le bonheur, Corpus Christi en Rifkin’s Festival.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden