Meer bezoekers maakt dat de stad leefbaarder wordt. Foto: Alize Hillebrink
Meer bezoekers maakt dat de stad leefbaarder wordt. Foto: Alize Hillebrink

Toerisme Zutphen trekt aan

Algemeen

ZUTPHEN - Zutphen is 'hip and happening' staat op een promotiefolder in een broodjeszaak in Antwerpen. Dat in Zutphen verder wordt gekeken dan de landsgrenzen is sinds kort goed merkbaar aan de bezoekersaantallen. Mark Schuitemaker van Zutphen Promotie: "Zutphen heeft in één jaar tijd 700.000 meer bezoeken erbij gekregen."

Door Alize Hillebrink

Sinds Stichting Zutphen Promotie in 2014 van de gemeente de opdracht kreeg om de stad zichtbaarder op de toeristenkaart te zetten werd de horizon verruimd tot ver buiten onze landsgrenzen. Zutphen Promotie heeft het er druk mee. Vanuit de hele wereld komen touroperators naar Zutphen die Schuitemaker, manager Zutphen Promotie, rondleidt. Maar ook journalisten, bloggers en vloggers beveelt hij Zutphen aan die op hun beurt Zutphen weer promoten.
Kwamen er in 2017 nog 3,8 miljoen bezoekers naar Zutphen, dit jaar zijn het er 4,5 miljoen. Schuitemaker: "Dat komt enerzijds doordat de economie aantrekt. Je ziet dat het aantal winkels is toegenomen, met name bijzondere winkeltjes, maar ook door een spectaculaire groei van het buitenlandse toerisme. De VVV verkocht het afgelopen jaar honderden arrangementen. Combinaties van musea, Walburgiskerk, fluisterboot, lekker eten en drinken en bijvoorbeeld een stadswandeling."

Wat maakt Zutphen zo bijzonder?
"Zutphen heeft een uniek winkelaanbod op een behapbare, loopbare schaal, in een schitterend historisch decor. Daarbij hebben we een aantal specifieke trekpleisters als de Walburgis, onze musea, de fluisterboten en een aantal mooie kwaliteitsevenementen zoals Beethovenfestival en het Cellofestival."

Ben je niet bang dat Zutphen straks net als Amsterdam en Venetië bezwijkt onder de toeristen?
"Nee. Ten eerste omdat we daar nog lang niet op zitten. Amsterdam alleen al heeft 18 miljoen toeristen per jaar. Deze 18 miljoen is 20 à 30 procent van het totaal aantal bezoekers. In tegenstelling tot Amsterdam richten we ons op de kwalitatieve toerist, vooral uit Duitsland, België en Groot Brittannië. Mensen die houden van kunst, cultuur, historie en bijzondere conceptwinkels. We willen geen bierfietsen of vrijgezellenfeesten."

Wat betekent de toename van toeristen voor de inwoners van Zutphen?
"Doordat meer bezoekers naar Zutphen komen, kan het voorzieningenniveau overeind blijven. Het betekent meer werkgelegenheid, onder andere winkelpersoneel. Het maakt dat de stad leefbaarder wordt."

Er zit een grens aan
"Van het horrorbeeld van Amsterdam of Giethoorn zijn we ons bewust. Dat willen we absoluut niet. Het gaat hier niet om massa's. We maken bewuste keuzes in doelgroepen. We willen geen lallende mensen over straat. Bij de presentatie van Zutphen doen we geen concessies aan ons imago. Het klinkt misschien als een dooddoener, maar pas als je zelf kiest wordt je gekozen."

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant