Afbeelding
Foto: PR

Horecapand moderniseren en opvallender maken? Vijf tips

Partnerbijdrage

Veel horeca ondernemers geven hun pand zo nu en dan een metamorfose. Om bij de tijd te blijven qua apparatuur en sneller en efficiënter hun gasten te kunnen bedienen, maar ook om de zogenaamde loop erin te houden. Het blijft niet bij het per kwartaal veranderen van de menukaart. Een complete make-over gebeurt vanzelfsprekend minder vaak, je kunt bovendien ook stapsgewijs aanpassingen doen. Een aantal tips om je horecapand up-to-date te maken.

Koop apparatuur die verse bereiding mogelijk maakt

Lokale en seizoensgebonden producten spreken de gast anno nu steeds meer aan. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel, zodat er bijna geen restaurants meer bestaan zonder vegetarische of veganistische opties op de kaart, maar het gaat er ook om dat je verse ingrediënten gebruikt. De no go’s zien we vaak in de nog steeds herhaalde programma’s van topkok Gordon Ramsay: het inzetten van ‘chef Mike’ oftewel de magnetron en ‘fresh frozen’ producten zijn uit den boze. Een voorbeeld: je bereidt je frieten zelf met aardappelen van een teler in de buurt. Bij een gerenommeerde horeca groothandel haal je daarvoor een fritessnijder.

Je slimste keukenhulp: de combisteamer

Een combisteamer is niet alleen handig om specialiteiten te bakken, ook pocheren, braden, koken en gratineren kan met deze absolute multitasker in je horecakeuken. Een professionele combisteamer is tevens geschikt voor sous vide-bereiding. Koks werken sneller en makkelijker met deze slimme keukenhulp, die veel andere apparatuur overbodig maakt.

Stal verse ingrediënten uit naar Zuid-Europees voorbeeld

Bij diezelfde horeca groothandel kijk je naar een koelvitrine, die je een prominente plek in je eetzaal geeft. Of wie weet zelfs vlak bij de ingang, zodat gasten al van afstand kunnen zien dat je mooie ingrediënten gebruikt. Een blok Parmezaan, een versgebakken taart en andere lekkernijen, ze zien er aanlokkelijk uit. Met zo’n koelvitrine straal je een bepaalde eerlijkheid en openheid uit. In Zuid-Europa doen veel horecazaken dit al langere tijd - en het werkt!

Zorg voor een duidelijke, foutloze en niet al te ingewikkelde menukaart

Nog zo’n irritatie van de al genoemde Ramsay: de te uitgebreide en/of ingewikkelde menukaart. Het duizelt je gasten als je te veel aanbiedt. Uitsmijter kaas, uitsmijter ham/kaas, uitsmijter spek, het neemt allemaal ruimte in. Zet alleen ‘uitsmijter’ neer en de mogelijke opties er klein onder. Of vermeld duidelijk op je kaart dat de bediening je kan vertellen welke mogelijkheden er die dag zijn, voor bij de spiegeleieren. Nog een tip: maak je menukaart niet te grappig en/of kinderachtig. Een ander idee is helemaal geen kaart. Vermeld dagelijks via je socials en op het krijtbord wat er op het menu staat. Die afwisseling is leuker voor de kok, je maakt meer restjes op en (vaste) gasten worden verrast.

Zoek je muziek met zorg uit

Zet niet zomaar een playlist aan, muziek is belangrijker dan je denkt. Met een duidelijke stijl schep je een vertrouwde sfeer in je horecagelegenheid. Veel senioren zijn niet blij met het monotone gebonk van housemuziek die soms voor lounge doorgaat. Jongeren zijn daarentegen wat makkelijker. Met vrolijke jazz, oude Motown-soul of jaren ‘80-pop kies je een genre met veel keuze dat bij jouw restaurant, bistro of lunchroom past. 

Dit artikel wordt u aangeboden door HorecaRama. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant