Linda Booijink projectleider bij OZOverbindzorg (l.), Marieke van Miltenburg van de gemeente Zutphen (m.) en Ingrid Bokkers van de Huisartsenorganisatie Regio Zutphen (r.). Foto: Ingrid Bokkers

Linda Booijink projectleider bij OZOverbindzorg (l.), Marieke van Miltenburg van de gemeente Zutphen (m.) en Ingrid Bokkers van de Huisartsenorganisatie Regio Zutphen (r.). Foto: Ingrid Bokkers

Inwoner krijgt meer regie over eigen zorg en welzijn in Zutphen

Zorg

ZUTPHEN - Inwoners in de gemeente Zutphen krijgen meer regie over hun eigen zorg en welzijn. Op 20 september was er een startbijeenkomst waarbij een digitaal communicatieplatform werd geïntroduceerd aan zorgverleners. Dit communicatieplatform geeft inwoners meer eigen regie en draagt bij aan een betere communicatie tussen inwoners, mantelzorgers, zorgverleners en welzijnswerkers.

Inwoners hebben tijdens hun leven vaak contact met verschillende hulpverleners: van huisarts tot thuishulp, van fysiotherapeut tot de mantel zorgende buurvrouw. De verschillende hulpverleners kunnen straks via het communicatie platform eenvoudig met elkaar in contact komen. Het platform OZOverbindzorg wordt in de gemeente Zutphen ingezet om de communicatie rondom de inwoner te verbeteren.
De inwoner bepaalt welke hulpverleners toegang krijgen tot het platform. Op het moment dat de inwoner zelf het platform niet kan beheren, kan deze taak na overleg in handen worden gelegd van een familielid of mantelzorger. De inwoner houdt op die manier zelf de regie over wat er wordt gecommuniceerd. “Probleem is dat zorgverle­ners en welzijnswerkers van elkaar soms niet weten wat er gedaan wordt en welke afspraken gemaakt zijn bij een inwoner van Zutphen”, zegt Ingrid Bokkers, wijkmanager bij Huisartsenorganisatie Regio Zutphen onderdeel van Huisartsen Organisatie Oost Gelderland.

Inzet
“Bijvoorbeeld: als iemand zorgbehoeftig is, gebeurt het vaak dat er een heleboel zorgverleners actief zijn rond die persoon. Die organisaties hebben vaak hun eigen systemen waarin de zorgbehoevende dan via een klantportaal kan meekijken. Probleem is dat ze van elkaar soms niet weten wat er gedaan wordt en welke afspraken gemaakt zijn”, aldus Ingrid. “Vanaf nu is het dus precies andersom: de inwoner is eigenaar en andere partijen worden uitgenodigd om mee te kijken. Daarmee kan de inwoner zelf bepalen wie welke gegevens kan zien en hoeft zijn of haar verhaal maar één keer te vertellen.”
“Vanuit de gemeente Zutphen dragen we bij aan het activeren van het communicatieplatform. We zien dat het voor de inwoners van Zutphen belangrijk is dat ook de welzijnswerkers van Perspectief Zutphen werken met OZOverbindzorg”, zegt Marieke van Miltenburg, die als integraal manager verantwoordelijk is voor beleid en uitvoering van Welzijn, de WMO, Volksgezondheid en Sport.
Ingrid Bokkers: “OZO is voor alle partijen een uitkomst. Inwoners die bijvoorbeeld zorg nodig hebben, kunnen in één oogopslag volgen wat er is afgesproken. Zorgverleners hoeven niet keer op keer te proberen elkaar te bellen om te horen welke afspraken er zijn gemaakt. Dat scheelt veel tijd en tijd is kostbaar. Zeker voor huisartsen, die steeds meer taken toegeschoven krijgen.”

Aanmelden
Inwoners worden door de deelnemende zorgverleners uitgenodigd om zich aan te melden. Geïnteresseerde inwoners kunnen zich ook aanmelden via de site. Ze zien daar ook een overzicht welke organisaties in Zutphen al mee doen. 


www.ozoverbindzorg.nl/zutphen

Advertenties doorgeplaatst vanuit Contact Zutphen-Warnsveld