Onder het toeziend oog van wethouder Sjoerd Wannet overhandigt Milan Altena van de Zutphense Jongerenraad de petitie aan NS-regiomanager Maarten Haverkamp (links). Foto: Sander Grootendorst
Onder het toeziend oog van wethouder Sjoerd Wannet overhandigt Milan Altena van de Zutphense Jongerenraad de petitie aan NS-regiomanager Maarten Haverkamp (links). Foto: Sander Grootendorst

NS vol lof over petitie nachttrein Zutphense Jongerenraad

Vervoer

ZUTPHEN – De trein die reizigers ’s nachts van Arnhem naar Zutphen moet vervoeren, is weer een stationnetje dichterbij gekomen. NS-regiomanager Maarten Haverkamp nam woensdag in het oude Zutphense stadhuis de petitie in ontvangst waarin de Jongerenraad Zutphen pleit voor herintroductie van de treinverbinding. “Jullie hebben wel een krachtig verhaal.”

Door Sander Grootendorst

Met de waardering voor hun initiatief zijn de jongeren er nog lang niet, maar het sein staat in elk geval zeker niet op rood. Mede omdat gemeenten, waaronder Zutphen, en (horeca-)ondernemers zich erin kunnen vinden. In Den Haag zijn ze er al van op de hoogte. Leden van de Jongerenraad reisden – uiteraard per trein – in maart naar de Tweede Kamer om de petitie en het bijbehorend document aan te bieden. Haverkamp: “Groot compliment voor de jongeren die dit in gang hebben gezet. We leven in een land waar je je kunt melden bij de overheid als je het ergens niet mee eens bent. Dat hebben jullie gedaan. En jullie worden serieus genomen, dat blijkt uit de reactie van jullie wethouder. Die vervolgens mij uitnodigt voor een gesprek hier op het stadhuis. Daar ben ik graag op ingegaan.”
Binnen het kader van de langjarige planningen van overheid en NS was de petitie helaas “minder handig getimed”, zei Haverkamp. “Van de Tweede Kamer hadden we net de hoofdrailnetconcessie gegund gekregen, die geldt tot 2035, en daar staat deze treinverbinding niet in. We kunnen tien jaar wachten, maar dan hebben jullie als initiatiefnemers de leeftijd bereikt van wat jullie beschouwen als oudere mensen. Dus we moeten iets op de kortere termijn doen. En dat is in principe mogelijk.”

Er zit een voorwaarde aan: het moet rendabel. Uit de ‘kerncijfers’ waarover de NS beschikt – hoeveel reizigers stappen in deze trein? –, blijkt vooralsnog niet dat de nachttrein uit kan. Maar wat niet is, kan nog komen, benadrukte Haverkamp. Zo vindt hij dat de Jongerenraad nu al een “krachtig verhaal” heeft opgesteld, zeker omdat duidelijk wordt gemaakt dat het niet alleen om een nachttrein van Arnhem naar Zutphen gaat, maar ook in omgekeerde richting. “Daar wordt de business case een stuk sterker door.”

Steun
Het is volgens bestuurslid Milan Altena van de Jongerenraad moeilijk in te schatten hoeveel reizigers gebruik zullen maken van de nachttrein. Uit de vele reacties op de petitie (en de 700 handtekeningen) maakt hij op dat de behoefte groot is. Jongerenraad-collega Mathijs Verhoef vult aan dat het gaat om Zutphenaren én inwoners van omliggende plaatsen, waaronder Brummen. De Jongerenraad kreeg al signalen uit Deventer: laat de nachttrein ook naar ons doorrijden.
Dat een nachttreinverbinding op animo kan rekenen staat wel vast, maar zekerheid over de rentabiliteit is feitelijk niet te geven. Tenzij er bij geld wordt bijgelegd; en er is gerede kans dat dat gaat gebeuren. Altena: “In de Provinciale Staten van Gelderland is nachtvervoer onderwerp van gesprek. Het is veel breder geworden dan alleen het stukje Arnhem-Zutphen.”
Wannet: “De Regio Stedendriehoek (Zutphen, Apeldoorn, Deventer en omliggende gemeenten, SG) heeft zijn steun voor de nachttrein uitgesproken. En in Arngem zijn er politiek ook mee bezig, omdat vooral vanuit de Korenmarkt (centraal uitgaansgebied, SG) de wens wordt uitgesproken om betere verbindingen te creëren met het achterland.”

Het aanbieden van de petitie aan de NS kan volgens Wannet “een startpunt” zijn om met andere partijen, zowel overheid als ondernemers, te onderzoeken hoe het plan zich – met het oog op de rentabiliteit – verder kan ontwikkelen. Zodra daarover meer helderheid is, kloppen ze opnieuw bij de NS aan. “En ik ga dan met plezier naar de Tweede Kamer”, zegt Haverkamp. “Om daar te vertellen: kijk eens, de Jongerenraad in Zutphen heeft een mooi initiatief genomen en het blijkt nog haalbaar ook.”

In 2013 werd de bestaande nachttreinverbinding tussen Zutphen en Arnhem opgeheven. Altena: “Ik was toen negen jaar… Ik weet dat een groep jongeren het leuk vond om in Dieren uit te stappen om daar dingen te vernielen. Vanwege dat veiligheidsaspect is de treinverbinding gestopt. Wat wij daarop zeggen? Er zijn nu andere jongeren, die verdienen een eerlijke kans om te bewijzen dat ze zich wél goed kunnen gedragen. Een veiligheidsplan zal onderdeel moeten zijn van de verdere uitwerking van het initiatief.”

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant