De waterstofbus gaat in de Achterhoek rijden. Foto: PR

De waterstofbus gaat in de Achterhoek rijden. Foto: PR

Arriva en Solaris Bus & Coach sluiten overeenkomst voor levering waterstofbussen

Vervoer

ACHTERHOEK - Arriva Nederland en Solaris Bus & Coach hebben een overeenkomst getekend voor de levering van tien Solaris Urbino12-waterstofbussen. De 12 meter lange waterstofbussen worden in de loop van dit jaar geleverd aan Provincie Gelderland. Arriva gaat er in december 2021 (bij de start van de dienstregeling 2022) mee rijden in de Achterhoek en de Cleantechregio Zutphen/Apeldoorn e.o.

Europese subsidie voor tien waterstofbussen
Eind vorig jaar maakte het college van Gedeputeerde Staten van Gelderland bekend dat ze meedoet aan het Europese programma JIVE2, waarin het stimuleren van emissieloos openbaar vervoer centraal staat. De tien waterstofbussen gaan dieselbussen vervangen en gezamenlijk meer dan 1 miljoen kilometer per jaar rijden. Daarmee wordt met Europese subsidie een impuls gegeven aan de vergroening van de mobiliteit, de productie van groene waterstof en de realisatie van de waterstofinfrastructuur.

Hoe werkt een waterstofbus
Solaris gaat de technologisch geavanceerde bussen produceren. De stille en volledig emissievrije waterstofbussen worden aangedreven met energie die wordt geproduceerd in brandstofcellen. De enige bijproducten van de reactie die daarin plaatsvindt, zijn warmte en stoom. Het elektrisch vermogen dat vrijkomt tijdens het proces van omgekeerde elektrolyse, wordt overgebracht naar de aandrijflijn, bestaande uit een as met elektromotoren. Elke bus wordt uitgerust met een extra opslagruimte voor elektrische energie, de Solaris High Power-batterij. De waterstof die nodig is om de Urbino12-waterstofbus aan te drijven, wordt opgeslagen in tanks met een totaalvolume van 1560 liter, gemonteerd op het dak van de bus.

Comfort voor de reiziger
De waterstofbus heeft 37 zitplaatsen (met staanplaatsen geschikt voor 85 personen). De bussen worden van alle gemakken voorzien zoals USB-oplaadpunten, airconditioning en een modern passagiersinformatiesysteem. Verder wordt de bus uitgerust met CCTV-camera's. Voor mensen met beperkte mobiliteit is een rolstoelplaats ingericht en kan gebruik worden gemaakt van een rijplank om de bus in te rijden.

Comfort en gemak voor de chauffeur
Een stoel met klimaatregeling en een elektrisch verwarmde voorruit zorgen voor veel comfort voor de chauffeur. Voor het verbeteren van de verkeersveiligheid kan de chauffeur straks gebruik maken van allerlei automatische rijhulpsystemen. Zo gaat de chauffeur met camera’s werken in plaats van zijspiegels en met het zogeheten ‘Mobileye Shield’. Dat is een systeem van intelligente camera's die de directe omgeving van het voertuig bewaken, waardoor er minder kans is op botsingen met voetgangers of fietsers. Chauffeurs worden gewaarschuwd voor mogelijke gevaren met geluids- en visuele signalen.

100.000 kilometer per jaar op waterstof
Voor Arriva Nederland is het rijden op waterstof een primeur. Door de inzet in het reguliere streekvervoer gaat Arriva met deze bussen een recordaantal kilometers afleggen. Het is vanuit het project JIVE2 een voorwaarde dat in de periode december 2021 tot december 2024 elke waterstofbus per jaar minimaal 50.000 kilometer rijdt. Arriva en provincie Gelderland streven er echter naar om het dubbele aantal van 100.000 kilometer per jaar te realiseren.

Waterstofvulpunt
Arriva spant zich met steun van de provincie in voor de realisatie van een waterstofvulpunt per december 2021. Er wordt gekeken naar de mogelijkheden om een waterstoftankstation voor groene waterstof te realiseren in Doetinchem of Groenlo. Het is de bedoeling dat dit op termijn een openbaar toegankelijk tankstation wordt.

Investering
De totale geraamde maximale meerkosten voor de 10 bussen zijn voor 4 jaar 6,4 miljoen euro. Provincie, Europa en Arriva investeren hier gezamenlijk in. Daarnaast wordt er nog een bijdrage gevraagd aan het Rijk.

Project JIVE2
JIVE2 staat voor Joint Initiative For Hydrogen Vehicles Across Europe. Het is de tweede tranche van een Europees project. Doel is het stimuleren van het gebruik van waterstofbussen in het openbaar vervoer. Dit door een subsidie beschikbaar te stellen van 148.000 euro per bus. In heel Europa gaat het om subsidie voor 152 bussen in 14 Europese regio’s. Deelnemers aan JIVE2 worden opgenomen als participant in de GRANT AGREEMENT. Al eerder hebben de provincies Zuid-Holland en OV-Bureau Groningen-Drenthe besloten deel te nemen aan het project JIVE2.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant