Afbeelding

Direct mail goede manier om je klanten te verrassen

Partnerbijdrage

Donkere grijze en gure dagen. Nare berichten in de krant over nieuwe corona varianten en verscherpte maatregelen. Je zou van minder in een winterdip raken. Tijd voor een tegenoffensief. Verstuur een kaartje of een cadeautje en maak iemands dag een beetje lichter, Dat is toch een stuk gezelliger dan alleen online contact. Ook als ondernemer kun je je klanten een leuke verrassing bezorgen door echte post te versuren. Een direct mail valt op tussen al het digitale geweld en geeft meteen een gevoel van verbinding. Er zijn veel verschillende mogelijkheden om met direct mail de aandacht te vestigen op je product of dienst. 

Een direct mail campagne opzetten doe je niet zomaar. Het is best veel werk en kan ook aardig wat kosten met zich meebrengen. Je moet dus goed nadenken over aan wie, wanneer en hoe je dit gaat doen. Ben je net gestart met je bedrijf dan wil je vooral snel meer naamsbekendheid genereren. Ook daarvoor kun je prima een mailing versturen. Bijvoorbeeld aan je collega ondernemers in de omgeving. Vergeet in dat geval ook niet de mogelijkheden die de lokale media je bieden. Heb je iets te vieren zoals een jubileum of een geslaagde verbouwing dan is dat een mooie aanleiding voor een direct mail aan je klanten. Denk na over het doel van je direct mail en wie je ermee wilt bereiken. Bedenk ook hoe je het succes van je campagne gaat meten. Dan weet je voor een volgende keer beter wat je kunt verwachten van het resultaat.

Hulp
Er zijn bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in het vormgeven en versturen van direct mail. Het is niet gek om gebruik te maken van hun diensten. Ze kunnen bijvoorbeeld helpen bij het verzamelen van adressen, meedenken over een originele manier van je klanten benaderen en de timing van je campagne. Zij kunnen je ook meer vertellen over de privacyregels die er gelden bij het versturen van direct mail. Zo’n campagne met fysieke post kan veel opleveren, maar het kan ook vervelend mislopen. Als je verouderde adressen gebruikt of een te algemene benadering kiest, is de kans groot dat je post ongezien bij het oud papier belandt en dat is toch wel erg zonde van de tijd en moeite die je ervoor hebt gedaan. 

Natuurlijk wil je ook een beetje weten hoe je post is ontvangen. Het is slim om je direct mail te voorzien van een reactie-adres en eventueel ook een reactieformulier mee te sturen. Zelfs van een negatieve reactie kun je veel leren. En een ‘retour afzender’ helpt je bij het opschonen van je adressenbestand. 

Nog leuker is het om je klanten iets aan te bieden waar ze zich voor kunnen aanmelden. Een uitnodiging voor een proeverij van je producten of een kijkje achter de schermen van je bedrijf bijvoorbeeld of een kortingsactie speciaal voor de ontvangers van je brief. Kies een vorm die past bij jouw bedrijf, daarmee is de kans het grootst dat je de juiste mensen bereikt. 

Dit artikel wordt u aangeboden door mailing-versturen.nl. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave.





Advertenties doorgeplaatst vanuit Contact Zutphen-Warnsveld