Afbeelding
Foto: PR

Actualiteiten rondom elektrische bestelbussen

Partnerbijdrage

De wetgeving voor auto’s wordt steeds strenger en strenger. Binnen enkele jaren mogen auto’s geen CO2 meer uitstoten en gaan de aandrijflijnen op fossiele brandstof op de schop. Na de focus op personenauto’s te hebben gelegd, kijken fabrikanten nu ook steeds meer naar de bestelbussen. Hier lees je alles wat je moet weten!

CO2-eisen

Strenge CO2-eisen hijgen sinds enkele jaren in de nek van autofabrikanten. Een vijfde van de uitstoot van broeikasgassen in ons land komt door het wegverkeer, aldus de Nederlandse Rijksoverheid. Dit zegt de regering in het Klimaatakkoord. Een auto met een volledig elektrische aandrijflijn stoot echter geen broeikasgassen en stikstofdioxide uit. Daarom stimuleert de overheid elektrisch autorijden sinds enkele jaren zo erg. Dit doen ze met bijvoorbeeld een gunstige bijtelling voor zakelijke bestuurders of subsidies voor particulieren. Fabrikanten spelen ook in op de groeiende vraag en komen met steeds meer elektrische modellen. Van Peugeot tot Mercedes-Benz en zelfs Smart en Mini: in vrijwel elke showroom staat nu wel een personenauto met een stekker. 

Emissieloze zones

Het is geen gekke omslag die alle autofabrikanten maken, want in Europese afspraken staat dat per 2030 alle nieuwe auto’s volledig elektrisch moeten zijn. Het Nederlandse Klimaatakkoord speelt daar vooraf zelfs al op in, want in dat akkoord staan strenge plannen voor enkele binnensteden. In zeker 14 gemeenten komen tussen nu en 2025 emissieloze zones waar geen benzine of dieselvoertuigen meer welkom zijn. Dit gaat om steden als Amsterdam, Utrecht en Den Bosch. Tegen 2030 moet de teller op zo’n 40 gemeenten staan. In deze drukbezochte binnensteden rijden nu nog veel personenauto’s rond, maar ook zeker veel bestelbussen. In steeds grotere mate beginnen fabrikanten dan ook hun bestelbussen te elektrificeren. Zo bieden Peugeot, Opel, Volkswagen en Mercedes-Benz ook volledig elektrische bestelbussen aan. Deze bussen zijn in meerdere formaten beschikbaar, maar vaak ook als personenbus verkrijgbaar. Autoverhuurbedrijven spelen hier ook steeds meer op in. Op zoek naar een bus voor een weekend weg met de vriendengroep? Dan kun je ook een 9 persoons bus huren die elektrisch is. 

Lange weg te gaan

Ga jij een elektrische bus huren, dan rij je in één van de 6.410 elektrische bestelbussen die Nederland telt (28 maart 2021). In vergelijking met bijvoorbeeld vijf jaar geleden is dat een enorme stijging. Op 31 december 2016 reden er namelijk nog maar 1.552 elektrische bestelbussen rond. Een mooie ontwikkeling zou je denken, maar niet als we er meer cijfers bijpakken, dan valt het toch tegen. Met 973.000 bestelbussen op diesel en 33.000 benzine aangevoerde bussen is er nog een lange weg te gaan naar een volledig elektrisch wagenpark. Ga jij bijvoorbeeld een auto huren Almere, dan is de kans een stuk groter dat je elektrisch wegrijdt. In Nederland staan namelijk 174.801 elektrische personenauto’s op kenteken. 

Veel merken geven aan de komende tijd met veel elektrische voertuigen te komen: zowel personenauto’s als bestelbussen. Neem bijvoorbeeld Ford, Volkswagen of Mercedes-Benz die druk in de weer zijn met concept-cars die een blik geven in de elektrische toekomst. 

Dit artikel wordt u aangeboden door DIKS autoverhuur. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant