Franchisenemer Bernard Oosterink in zijn AH-vestiging op winkelcentrum De Brink. Foto: Rudi Hofman
Franchisenemer Bernard Oosterink in zijn AH-vestiging op winkelcentrum De Brink. Foto: Rudi Hofman

Prettiger winkelen op De Brink dankzij ondernemende AH-man Oosterink

Economie

ZUTPHEN - Winkelcentrum De Brink in Zutphen heeft een flinke oppepper en meer uitstraling gekregen. Dit vindt Bernard Oosterink, franchisenemer van de Albert Heijn. Hij liet een jaar geleden zijn supermarkt volledig opnieuw inrichten en is sindsdien ook de trotse eigenaar van de Marskramer/Readshop en de Gall & Gall in het tegenover de AH gelegen voormalige Blokkerpand.

Door Rudi Hofman

Op dinsdag 20 april 2021 heropende de AH op De Brink en konden klanten voor het eerst het resultaat van de verbouwing/herinrichting bewonderen. Wat opviel, waren onder meer de bredere gangpanden, de ruimere Bonusstraat en het grotere aanbod aan versproducten. Oosterink: “Klanten hebben nu minder reden om naar de stad te gaan. We zijn een grote buurtsuper, maar zien steeds meer klanten ook de weekendboodschappen bij ons doen. Ik zeg altijd: “We zijn de koelkast van de Zuidwijken’.”

Ongemak
Verdwenen uit de AH zijn de borrelshop Gall Gemak en het PostNL-punt. Volgens Oosterink zorgde de borrelshop in de dagelijkse praktijk voor meer ongemak dan gemak. Hij is dan ook heel blij met de volwaardige Gall & Gall die ervoor in de plaats is gekomen in het oude Blokkerpand. Het PostNL-punt is nu onderdeel van de Marskramer/Readshop. 

Voorheen was De Brink in de ogen van de AH-franchisenemer een beetje gedateerd en weinig uitnodigend. Alle veranderingen hebben volgens hem geleid tot een mooi strak en dankzij de vele ramen en etalages veel opener winkelcentrum. “We hadden hier ook veel overlast door hangjeugd. Mede dankzij de inzet van straatcoaches is dit probleem er niet of nauwelijks meer. Zelf hebben we nu ook een veel betere band met de betrokken jongeren”, zegt Oosterink.

Zelfscan
Sinds de heropening, ruim een jaar geleden, kunnen klanten in de AH zelf hun producten scannen en afrekenen. Oosterink schat dat grofweg twee derde inmiddels de zelfscan gebruikt. Gaat dit niet ten koste van de werkgelegenheid voor caissières? Oosterink: “Door de komst van de Marskramer/Readshop heb ik geen enkel arbeidscontract hoeven ontbinden. Een aantal medewerkers werkt nu aan de overkant. We zitten op 92 medewerkers en kunnen nog heel goed extra handjes gebruiken. Dus roep ik iedereen op om op onze vacatures te solliciteren!”

Vanzelfsprekend is de ondernemer, die de leiding over de AH op De Brink in 2008 van zijn vader overnam, blij dat de beperkende coronamaatregelen in elk geval voorlopig zijn opgeheven. Wat wel is gebleven, is het tijdens de pandemie ingevoerde ouderenuurtje.  Senioren maar ook andere klanten die dat prettig vinden, kunnen zes dagen per week tussen 07.00 en 08.00 uur in alle rust hun boodschappen doen. 

Kleurboek
Bernard Oosterink is ‘laaiend enthousiast’ over het resultaat van alle vorig jaar uitgevoerde aanpassingen en veranderingen op het winkelcentrum. Om het eenjarige bestaan van zijn vernieuwde supermarkt en zijn nieuwe winkels te vieren, bedacht hij een leuke actie. Bij besteding van 10 euro kan de klant een zegel krijgen. Wie tien zegels heeft verzameld, krijgt gratis een fraai kleurboek. Dat is gebaseerd op foto’s die Paul Ploegman maakte op talrijke bekende locaties in Zutphen en Warnsveld. Eefje Kuijl heeft van de foto’s tekeningen gemaakt waarin ‘Bas en Babette’ de hoofdrol spelen. “Het is een groot succes, Je kunt de route uit het boek ook fietsen”, zegt Oosterink tot besluit.

Franchisenemer Bernard Oosterink in zijn AH-vestiging op winkelcentrum De Brink. Foto: Rudi Hofman
De Markskramer/Readshop op winkelcentrum De Brink. Foto: Rudi Hofman

Advertenties doorgeplaatst vanuit Contact Zutphen-Warnsveld