Henk Bouwman verwacht dat hij ongeveer een jaar nodig heeft om de tekening van het hotel te voltooien. Foto: Sander Grootendorst
Henk Bouwman verwacht dat hij ongeveer een jaar nodig heeft om de tekening van het hotel te voltooien. Foto: Sander Grootendorst

Tekenaar Henk Bouwman is niet te stuiten: Hampshire Hotel nieuw project

Cultuur

ZUTPHEN – Vijf jaar deed hij over het tekenen van ‘panorama Zutphen’, acht jaar over ‘Zutphen in vogelvlucht’ (de binnenstad vanuit de lucht gezien). Dan zou je kunnen zeggen: zo, het is mooi geweest. Maar Henk Bouwman (74) pakte de draad – de tekenpen – gewoon weer op en begon, secuur als altijd, aan een nieuw project. “Een heel goed advies van mijn vrouw.”

Door Sander Grootendorst

Voor wie op donderdag- of zaterdagmiddag de foyer van het Hampshire Hotel binnenwandelt, is er dus niets veranderd. Je ziet Bouwman geconcentreerd lijntje voor lijntje aanbrengen, en langzaam maar zeker weer een nieuw kunstwerk ontstaan. Een afbeelding van het hotel zelf dit keer. “Een dankbetuiging voor al die jaren gastvrijheid”, zegt hij. Het gesprek heeft maandagmiddag plaats, het enige publiek bestaat uit af en toe voorbij komende Hampshire-medewerkers. “Je noemt ons toch wel in het artikel hè?” geven ze hem met een knipoog mee. “Heb ik al gedaan hoor”, roept Bouwman.

“Zonder publiek kan ik tenminste een beetje doorwerken”, grapt hij. Een opmerking met een dubbele bodem, want de Zutphenaar staat juist altijd open voor een praatje. “Ik zou er een boek over kunnen volschrijven. Al die verhalen die ik heb gehoord naar aanleiding van de tekeningen. Elke straat, elk steegje, elk huis roept herinneringen op en ik krijg ze allemaal te horen.”

Het vijf meter lange panorama, waaraan hij in 2011 begon, nog in de kelder van het Stedelijk Museum aan de Rozengracht, hangt al enige tijd pontificaal aan de muur in het Hampshire. De indrukwekkende ‘vogelvlucht’ hangt er nu naast maar nog niet in een mooie lijst, en de afzonderlijke bladen waaruit het bestaat moeten nog netjes aan elkaar worden gemaakt. “Daarvoor gaan we een crowdfunding-actie opzetten.” 

Dát het op sommige dagen echt druk kan zijn in de foyer heeft alles te maken met het feit dat zich hier het restaurant bevindt van de ernaast gelegen Zutphense Musea (het Stedelijk en het Henriette Polak). Maandag is het stil, de musea zijn dicht. Maar wie normaliter na het museumbezoek nog even iets gaat eten of drinken, heeft als vanzelf zicht op Bouwmans vakmanschap. Bovendien is de foyer, althans op donderdag- en zaterdagmiddag, opgenomen in de route van de stadsgidsen. “De samenwerking met de VVV verloopt prima”, zegt zegt Bouwman.

Op de website van Musea Zutphen zijn zes korte films te zien waarin Bouwman vertelt over zijn ervaringen als tekenaar in residence. Bijvoorbeeld het verhaal van de vrouw die het panorama kwam bewonderen, waarbij haar oog viel op de ‘vele bloemetjes en plantjes’ die de kunstenaar had afgebeeld. Ze liet hem weten dat ze een non was geweest, die samen met haar vrouwelijke collega’s in een kloostertuin werkte. “Op een dag riepen ze de hulp van een tuinman in en van het een kwam het ander… De non en de tuinman zijn getrouwd.” 

Koninklijk
De officiële presentatie van de films, december 2022, zal Bouwman nooit vergeten. “Het was in het auditorium van het museum. Ik ging er met mijn vrouw heen. Achter ons allemaal lege stoelen, ik dacht nog: wat sneu voor het filmteam. Directeur Tiana Wilhelm hield een toespraak en wat bleek? Ik werd koninklijk onderscheiden. En zonder dat we het in de gaten hadden gehad, waren de stoelen achter ons intussen bezet door familie en vrienden. Ik keek achterom, zag onze kinderen en kleinkinderen. Ik kan je vertellen: toen hield ik het niet droog.”

Zo leidde zijn kunstzinnige arbeid alweer tot nieuwe kostbare herinneringen. Vooral tijdens het minutieuze tekenen waren vooral herinneringen aan lang geleden opgekomen. Geboren in Weesp woonde Bouwman de eerste zeven jaar van zijn leven in Muiden. “Met zicht op het Muiderslot, mooier kun je het daar niet krijgen. Maar Muiden is een klein plaatsje, de kermis stelde er niet veel voor: een draaimolen en een man met een orgeltje en een aapje op zijn schouder… Nee, dan Zutphen: een kermis verdeeld over twee pleinen, ik keek mijn ogen uit, wat een feest.” 

Vergeleken bij nu was er overigens in de jaren vijftig in Zutphen bitter weinig te doen, zegt Bouwman. Maar áls er dan wat gebeurde… “Ik was bezig de Beukerstraat te tekenen. Die lag vroeger op mijn route naar school, nu is het een echte winkelstraat, je kunt je bijna niet meer voorstellen dat er best gevaarlijk was vanwege het autoverkeer. Het hoogtepunt was het jaarlijkse sinterklaasfeest. Dan werd er op het dak van warenhuis Kronenburg – daar zit tegenwoordig de Hema – een grote houten sinterklaas gehesen. Een enorme hoeveelheid energieverslindende ging branden. En dat was nog niet alles. Zodra dat beeld stond, gingen bij aan de kant van het pleintje de gordijnen open. Binnen was een groot spoorwegemplacement te zien, van het merk Fleischmann. Fantastisch! Wij kinderen waren er niet meer weg te slaan.”

Bomen
Hallo! Wakker worden uit het verleden, terug naar de tekentafel van nu, naar het nieuwe project. “Ik schat in dat ik er ongeveer een jaar mee bezig ben”, zegt Bouwman. Hij pakt er een pen bij en begint voorzichtig een van de twee hier geprojecteerde bomen te schetsen. “Die staan er in werkelijkheid niet, maar een kunstenaar hoeft zich daar natuurlijk niet aan te houden.”

Als je Henk Bouwman zo aan het werk ziet, zou je haast vergeten dat hij visueel gehandicapt is. Het vormt voor hem geen echte belemmering. “Ik weet nog dat een meisje op bezoek was en dat ze vertelde dat ze óók visuele problemen had. Ze vond het zo erg dat ze niet meer aan tekenen toekwam, iets wat ze zo graag deed. We hadden een leuk gesprek. Een tijd later was ze er opnieuw. Toen zei ze dat het haar weer was gelukt, ‘ik krijg weer dingen op papier!’ Het gesprek met mij had haar geholpen.”
Sommige herinneringen gaan dieper dan andere: “Dit was in die veertien jaar misschien wel het mooiste moment.”

De tekenaar voor zijn magnum opus: de Zutphense binnenstad, minutieus afgebeeld. Het kunstwerk meet twee bij twee meter. Foto: Sander Grootendorst

Advertenties doorgeplaatst vanuit Contact Zutphen-Warnsveld