Portret van het kooikerhondje Kotty. Eigen foto

Portret van het kooikerhondje Kotty. Eigen foto

Expositie ‘A Face of Wonder’ van Edith Meijering in de Overtuin

Cultuur

WARNSVELD - Vanaf 12 februari is de expositie ‘A Face of Wonder’ van Edith Meijering in de galerie van de Overtuin te zien. Edith was een internationaal bekend kunstenares. Haar werken zijn in het binnen- en buitenland geëxposeerd. Ze heeft ruim 35 jaar gewerkt aan een indrukwekkend oeuvre. Op 13 januari 2022 overleed zij na een kort ziekbed. In de Overtuin is een kleine selectie van haar omvangrijke repertoire te zien. 

Wanneer iemand ruim 35 jaar gepassioneerd als kunstenares heeft gewerkt, rijst de vraag waar zij haar inspiratie vandaan haalde. Voor Edith was dit geen enkel probleem want haar leven was kunst. De manier waarop ze naar de dingen keek; nieuwsgierig, zoekend en gedreven. Ieder werk van haar hand heeft zijn eigen verhaal. Edith dwong je ook om goed te kijken; de voorstelling is niet altijd wat je in eerste instantie dacht. Of zoals ze het zelf zei: “Ik zoek steeds naar het beeld achter het gemaakte beeld.”

Edith houdt het dicht bij zichzelf. Zo dienen oude familiefoto’s als basis voor nieuw werk. Ze kijkt met een volwassen blik terug op haar kindertijd, laat je meelopen met haar vader door Madurodam. Jaren na zijn overlijden maakt ze een indrukwekkend schilderij van haar vader Herman, zittend in het licht in zijn geliefde tuin. Een liefdevol eerbetoon aan haar vader.
Een andere terugkerende inspiratievorm zijn dieren. Zo maakte Edith rond 1998 de bekende serie poedelportretten. Ze speelt met het verschijnsel poedel, laat het dier menselijk worden en het dierlijke in de mens zien.
Een ander veel voorkomend dier in haar werk is het konijn. Afgebeeld op vele tientallen schilderijen, in vele variaties. Niet alleen als bunny, maar ook in menselijke gedaantes. De konijnwerken houden ons een spiegel voor, zijn confronterend en direct.
Wanneer Edith in 2005 door samenloop van omstandigheden de eigenaar wordt van een kooikerhondje, veranderde haar manier van dieren afbeelden. De zorg voor het hondje dat onvoorwaardelijk zijn liefde geeft, resulteert in vele liefdevolle schilderijen van Kotty, door haar de liefdesbaby genoemd.
Deze trend van liefdevol en kwetsbaar schilderen zet zich voort met de serie herten.

Kunstgeschiedenis en oude kunstboeken waren een andere bron van inspiratie voor Edith. Van de universele thema’s zoals leven en dood die daarin vaak voorkomen gaf zij haar eigen weergave. Zo is de schedel een symbool wat je vaak terugvindt in haar werk. Een mooi voorbeeld is het in 2020 gemaakte werk met een doodshoofd waaruit weer nieuw leven groeit. Het laat een prachtige plant zien, met een gouden gloed.

De laatste jaren is de natuur in haar vele facetten een terugkerend thema in Edith’s werk. Waar voorheen de konijnen als mens werden afgebeeld, wordt nu de mens als onderdeel van de natuur afgebeeld. Edith realiseerde zich dat de dood niet het einde was en dat de natuur het uiteindelijk overneemt.
In haar laatste expositie ‘Over velden en wegen’ in museum Flehite in Amersfoort in 2021 exposeert zij Übermalungen (overschilderingen) waarbij Edith afbeeldingen van vaak paradijselijke landschappen bewerkt met schilder- en collagetechnieken. Daardoor wordt de betekenis veranderd en het landschap deze tijd in getrokken. Een complexe realiteit en tegelijkertijd laat zij een universele verbeelding zien van het verlangen naar schoonheid en zachtheid.

Edith ademde kunst. De manier waarop ze naar de dingen keek, de wijze waarop ze haar eten bereidde, hoe ze haar atelier aankleedde: haar leven was kunst.
Inspiratie haalde ze uit het echte leven. Voor haar geen stadsgezichten.


www.deovertuin.nl

Edith Meijering. Eigen foto
Werk van Edith Meijering. Eigen foto

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant