Still uit de Zuid-Koreaanse thriller Hanjo/The Housemaid uit 1960. Foto: Luxor Theater

Still uit de Zuid-Koreaanse thriller Hanjo/The Housemaid uit 1960. Foto: Luxor Theater

Luxor viert 105 jaar met meesterwerken uit de mondiale cinema

Cultuur

ZUTPHEN - Dit jaar is het 105 jaar geleden dat het Luxor Theater werd opgericht. Om dit 21ste lustrum te vieren vertoont Luxor verspreid over het lustrumjaar 2023, vijf iconische meesterwerken uit de mondiale cinema, die niet of nauwelijks meer op het grote doek worden vertoond. Het gaat om internationale kopieën, dus de films zijn Engels ondertiteld. De serie start op woensdag 25 januari met de Zuid-Koreaanse thriller Hanjo/The Housemaid uit 1960. Aanvang: 20.00 uur.

Programma
Woensdag 25 januari: Hanjo/The Housemaid
Deze ‘domestic horror thriller’ van de Zuid-Koreaanse regisseur Kim Ki-young was de inspiratiebron voor Bong Joon-ho’s film Parasite, en dat is goed te zien. Bij de eerste vertoningen van The Housemaid in 1960 schijnt het publiek letterlijk om de dood van de meid te hebben geschreeuwd. Een zouteloze disclaimer aan het einde moest het publiek geruststellen dat het maar een film was. 

Woensdag 22 maart: Ragbar/Downpour 
Sommige films zijn zo overrompelend dat je ze meteen in je hart sluit. De Iraanse film Downpour uit 1972 van Bahram Beizai, een grootheid in Iran, is zo’n film. De film gaat over de zachtmoedige onderwijzer Hekmati, die een baan krijgt in een arme en conservatieve buitenwijk van Teheran. Daar wordt hij verliefd op Atefeh, de beeldschone oudere zus van een van zijn leerlingen.

Woensdag 24 mei: Elvira Madigan 
‘In 1889 pleegden een Zweedse luitenant, graaf Sixten Sparre, en een Deense koorddanseres, Elvira Madigan alias Hedvig Jensen, zelfmoord in een bos in Denemarken. Deze film vertelt hun verhaal.’ Met die tekst opent Elvira Madigan, een zeldzaam mooie film van de Zweedse regisseur Bo Widerberg uit 1967, gebaseerd op een waargebeurde romance.

Woensdag 20 september: Mandabi/The Money Order 
Romanschrijver en filmregisseur Ousmane Sembène (1923-2007) wordt gezien als een sleutelfiguur van de postkoloniale Afrikaanse cinema. In zijn film The Money Order uit 1968 ontvangt Ibrahima een postwissel van zijn neef. Maar een wissel innen in Dakar blijkt niet eenvoudig. Het is het begin van een tocht langs bureaucratie, corruptie, bedelaars, woekeraars en oplichters.

Woensdag 22 november: Pôrto das Caixas
Paulo César Saraceni was een boegbeeld van de Braziliaanse Cinema Novo-beweging. Zijn Pôrto das Caixas uit 1962 doet denken aan The Postman Always Rings Twice: een vrouw wil van haar man af en legt het met een ander aan om hem te laten vermoorden. Alleen wordt het verhaal hier niet verteld vanuit de man die voor het vuile klusje moet opdraaien, maar vanuit de vrouw.

Omdat aan de eenmalige vertoningsrechten bovengemiddelde kosten zijn verbonden, geldt voor deze films een verhoogde entreeprijs van 12,50 euro (pashouders 10,00 euro). Tickets zijn verkrijgbaar aan de kassa in het theatercafé of via de website.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant