Oerend Smart | Originele oplossingen

  Column

Door de coronacrisis hebben de lokale middenstand, horeca en evenementenbranche het zwaar. In de Achterhoek zijn er tal van initiatieven ontstaan om ondernemers een helpende hand te bieden. Een mooi voorbeeld vind ik het online platform ‘Kooplokaal Doetinchem’. Op 20 maart was de site kooplokaaldoetinchem.nl al in de lucht: een digitaal warenhuis waar je als klant bij plaatselijke winkeliers en (horeca)ondernemers producten en diensten kunt bestellen. Binnen een week deden zo’n 150 Doetinchemse ondernemers aan de webwinkel mee en werd de site door bijna 10.000 unieke belangstellenden bezocht. Kooplokaal is de digitale vertaling van het credo ‘wees loyaal, koop lokaal’ en heeft intussen diverse andere gemeenten geïnspireerd.

Ook buiten de Achterhoek heeft de coronacrisis tot originele oplossingen geleid. Zoals in Leiden, waar het Pilgrimjaar op een bijzondere wijze is geopend. De stad gedenkt dit jaar dat de Pilgrim Fathers in 1620 vanuit Europa naar Amerika vertrokken. Zonder deze Engelse geloofsvluchtelingen, die 12 jaar lang in Leiden woonden, had de Amerikaanse geschiedenis er heel anders uitgezien – zo stammen de presidenten Bush en Obama van de Pilgrims af. Voor de opening van Pilgrimjaar Leiden400 op 27 maart waren zo’n vijfhonderd mensen uitgenodigd in Museum de Lakenhal. Maar toen kwam corona… Wat te doen? De marketeers waren er snel uit: als het publiek niet naar Leiden kan komen, brengen we Leiden wel naar het publiek. Dat is gelukt – en hoe! Op 16 mei is Leiden400 digitaal geopend. Via een livestream van 3,5 uur op YouTube brachten de toeschouwers online een bezoek aan de historische binnenstad, Pilgrim-monumenten en Leidse musea. Van de ruim 150.000 kijkers heeft maar liefst een derde de rondleiding helemaal gevolgd. Leiden was wereldwijd in beeld en staat nu ongetwijfeld op de bucketlist van een hoop Amerikanen.

Ook het Friese dorp Eastermar is een toonbeeld van ‘omdenken’. Hoe vermijd je drukte op de lokale terrassen nu ze weer open zijn? De buitenruimte van horecagelegenheden in het dorp is beperkt, terwijl niemand zin heeft om lang op een plaats te wachten. Daarom heeft Eastermar het hele dorp uitgeroepen tot één groot terras. Ruimte is opeens geen knelpunt meer, de anderhalve meter afstand is makkelijk te handhaven en overal in het dorp is er leven in de brouwerij. Bovendien is het megaterras een steuntje in de rug voor de horecaondernemers, want zij voorzien de gasten van hapjes en drankjes. In de Eastermarer gemeenschap wordt het initiatief breed gedragen. Zo hebben dorpsbewoners, bedrijven en verenigingen geld ingezameld, onder meer om er coronaproof terrasmeubilair mee te financieren. Alle reden om eens af te reizen naar Eastermar. En mocht dat binnenkort niet lukken, geen nood: het dorpsterras staat er nog tot 1 september.

Geograaf Gert-Jan Hospers schrijft over stedelijke en regionale ontwikkeling op menselijke maat

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden