Afbeelding

Auto op waterstof

Algemeen

Auto op waterstof

Heeft u mij al zien rijden in Zutphen of Warnsveld? Misschien wel of misschien niet, maar ik ben sinds kort goed herkenbaar met een nieuwe auto. Een auto op waterstof om precies te zijn. Hipper en moderner kun je ze tegenwoordig niet krijgen. In Zutphen en omgeving ben ik waarschijnlijk de enige met een Hyundai op waterstof.

Eigenlijk past zo’n grote auto helemaal niet bij mij. Het allerbelangrijkste aan mijn vervoersmiddel is dat hij start als ik hem nodig heb en dat ik er ’s zomers de caravan mee kan trekken, op weg naar Zuid-Europa. Ik heb absoluut geen karretje om indruk te maken op anderen. 

De dealer belt met de vraag of ik eens langs wil komen voor een proefrit. “U bent toch ‘Mister waterstof’ in Oost-Nederland? Dan kan het toch niet zo zijn dat u met een fossiele auto komt voorrijden?” Tja, daar zit natuurlijk wat in, als ik elders in het land lezingen over waterstof geef, informeren de bezoekers altijd even in welke auto ik zelf rijd. Mijn excuus is altijd dat mijn karretje de caravan moet trekken.

Maar op uitnodiging van de dealer begeven mevrouw Bombeld en ik ons naar Doetinchem, waar zo’n prachtexemplaar in de showroom voor ons klaarstaat. Dat gaat natuurlijk met het nodige spektakel, we hoeven de auto zelf niet naar buiten te rijden, dat doet de auto namelijk zelf. Wij staan er met open mond naast te kijken. Als deze auto zelf de showroom kan verlaten, dat kan hij straks ook zelfstandig uit een parkeervak rijden als de buurman iets te strak heeft ingeparkeerd. De andere kant op werkt overigens ook, ik kan blijven zitten of uitstappen, de auto parkeert geheel zelfstandig in. En voor de rest zit het hele voertuig vol met moderne fratsen waaraan ik geen behoefte heb. Al moet ik eerlijk zijn, het zelfstandig rijden op de weg zonder gasgeven of sturen is wel makkelijk.

Het tanken van waterstof vraagt wel wat organisatie. We hebben in de regio een waterstoftankstations in Doetinchem en anders bij Velperbroek. Als ik uit het westen kom rij ik voortaan via Arnhem zodat de tank na drie minuten weer 665 kilometer emissievrij kan toeren. Een vakantietocht door Scandinavië of een rondje Gardameer is ook geen enkel probleem.

Zo’n indrukwekkend en innovatief karretje kost een paar cent. Maar ‘Mister waterstof’ heeft een scherpe prijs uit onderhandeld. Op voorwaarde dat er grote stickers van ‘waterstofauto’ op de zijkant zitten. Daarmee heb ik geen enkel probleem.

Rest voor mij slechts één nadeel: er mag geen trekhaak achter. Maar de dealer heeft een oplossing, als ik met de caravan op stap wil, mag ik een stevig exemplaar lenen. En toen was de deal snel rond.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant