Leerlingen van klas 7 en 8 (brugklas en tweede klas) maakten op het schoolplein een levende Franse vlag door blauwe, witte en rode kleding te dragen. Foto: Vrije School Zutphen

Leerlingen van klas 7 en 8 (brugklas en tweede klas) maakten op het schoolplein een levende Franse vlag door blauwe, witte en rode kleding te dragen. Foto: Vrije School Zutphen

Vrije school Zutphen viert ‘Dag van de Franse Taal’

Onderwijs

ZUTPHEN - Donderdag, 11 november werd landelijk de ‘Dag van de Franse Taal’ gevierd. De sectie Frans van de Vrije School Zutphen VO, deed mee aan deze heugelijke dag waarop hun prachtige vak in het zonnetje werd gezet!

Diverse festiviteiten stonden op het programma, zoals een ‘challenge’ voor alle collega’s om donderdag een concrete link te leggen met het Frans in hun vaklessen. Bijvoorbeeld door de Franse benamingen voor rekenkundige zaken als optellen en vermenigvuldigen te noemen bij wiskunde, het devies ‘Liberté, Égalité, Fraternité’ terug laten komen bij geschiedenis, bladzijdenummers in het Frans noemen, iets uit de Franse actualiteit uitlichten, ‘haute couture’ bij textiel, ‘la bonne bouffe’ bij verzorging, Sartre, Flaubert en Apollinaire aanhalen bij Nederlands of ‘une chanson française’ bij muziek.

De docenten Frans gingen met croissantjes en jus d’orange de negende (derde) klassen langs met een voorlichting over het keuzevak Frans. Dat deden zij door enthousiaste bovenbouwleerlingen aan het woord te laten, die vanuit eigen ervaring en affiniteit vertelden waarom zij blij zijn met het vak Frans. In de hele school sierden daarnaast allerlei zelfgemaakte posters die deze mooie dag aankondigden.

Klas 7 en 8 (brugklas en tweede klas) maakten in de eerste pauze op het schoolplein een levende Franse vlag, door blauwe, witte en rode kleding te dragen. Deze werd heel mooi in beeld bracht met een drone, door een aantal examenkandidaten Frans die dit coördineerden.

In de tweede pauze verrasten de bovenbouwleerlingen met Frans (klas 10, 11 en 12) de rest van de school met een flashmob op Franse muziek! Deze hebben ze geheel zelf bedacht en ingestudeerd. Dat was erg spannend, want er was uiteraard nooit met alle bijna 170 leerlingen samen geoefend. Toch viel alles helemaal op zijn plek, inclusief de confetti en de blauwe, witte en rode ballonnen die van het balkon naar beneden kwamen!

De aula werd in de lesuren ervoor gedecoreerd en er werd een stevige muziekinstallatie geplaatst, zodat iedereen kon meegenieten van dit Franse tafereel! Na de flashmob, die bestond uit dans, zong dezelfde groep een aantal liedjes, waaronder een uniek nummer, namelijk ‘Parijs’ van Kenny B, helemaal vertaald naar het Frans door hun bovenbouwdocente. Steeds meer mensen gingen meezingen, wat eindigde in een bijzonder Frans feestje waar samen veel plezier aan beleefd werd. Dat Kenny B zelf op zijn Instagram de beelden van de zingende groep leerlingen deelde, vonden ze erg bijzonder. De dag erna zeiden ze: “Het was precies zoals we hoopten dat het zou zijn!” Docente Florentine Krijnen is vooral trots op al het initiatief en het enthousiasme van haar leerlingen: “Ik heb alles in goede banen geleid en achter de schermen was er een heel draaiboek, maar het meeste hebben ze echt zelf én samen gedaan. Het is een cadeautje om een ludiek idee zo fantastisch uit te zien pakken!”

Bovenbouwleerlingen (klas 10, 11 en 12) Frans maakten een flashmob op Franse muziek. Foto: Vrije School Zutphen

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant