<p>Sfeerbeeld van een van de modeshows in de Korte Hofstraat. Foto: Rudi Hofman</p>

Sfeerbeeld van een van de modeshows in de Korte Hofstraat. Foto: Rudi Hofman

‘Dat ene straatje’ laat zich van zijn beste kant zien

ZUTPHEN - Volgens meesterchocolatier Huub Janson is de saamhorigheid groot onder de ondernemers in de Korte Hofstraat in Zutphen. Dat dit geen loze woorden zijn, bleek tijdens het geslaagde jubileumweekend in ‘Dat ene straatje’.

Door Rudi Hofman

Soms vallen bepaalde dingen perfect samen en kan iets kleins tot iets groots uitgroeien. In de Korte Hofstraat sloegen niet alleen de vijf jubilerende ondernemers maar ook hun collega’s de handen ineen om er afgelopen zaterdag en zondag een geweldig feestje van te maken.

Huub Janson, de 68-jarige eigenaar van Bonbonatelier Janson, had hiervoor afgelopen voorjaar het zaadje geplant. Tussen het bereiden van fraaie chocoladekunstwerkjes door vertelde hij op de eerste dag van het jubileumweekend hoe het idee voor het evenement was ontstaan.

Stimuleringsregeling
Om het coronaleed te verzachten, had de gemeente Zutphen een stimuleringsregeling voor ondernemers in het leven geroepen. Janson: “We zitten hier met vrij veel modezaken in de straat en ik heb de betreffende ondernemers gevraagd: ‘Wat zouden jullie ervan vinden als jullie in een weekend modeshows gaan houden?’ Het enthousiasme was groot en de aanvraag die we indienden bij de gemeente werd vrijwel direct gehonoreerd.”

Janson zei daarna tegen zijn collega’s in de winkelstraat dat zijn zaak 25 jaar bestaat en dat hij hieraan tijdens de modeshows aandacht wilde besteden. Vervolgens bleken naast het bonbonatelier nog vier andere bedrijven/winkels een jubileum te vieren te hebben: Living and Giving zit sinds 12,5 jaar in de Korte Hofstraat, Van der Kam 10 jaar en Pure Taste en Jones&Jones bestaan beide alweer 5 jaar.

Slogan
Dit feestelijke gegeven leidde tot het idee voor een jubileumweekend in oktober in ‘Dat ene straatje’. Volgens Janson is Bert Nuesink van delicatessenwinkel Pure Taste de bedenker van deze slogan. 

Janson: “Bert zei: ‘Wij zitten in dat ene straatje’. Dit proberen we nu gezamenlijk uit te stralen en uit te dragen. Bijvoorbeeld in de sociale media, al staat dit nog in de kinderschoenen.” De slogan is in de Korte Hofstraat te zien op gevels en vlaggen.

Zwarte loper
In de winkelstraat was voor het tweedaagse feest niet een gebruikelijke rode maar een zwarte loper uitgerold. Rood zou te opzichtig zijn geweest ten opzichte van de geshowde kleding tijdens de diverse modeshows, zo luidde de verklaring.

Uit luidsprekers klonk sfeervolle muziek, het weer werkte volop mee en winkelend publiek en passanten genoten zichtbaar van alle geboden extraatjes waaronder proeverijen, de eerder genoemde modeshows en aantrekkelijke jubileumaanbiedingen. 

Bij woonwinkel Living and Giving bestonden die aanbiedingen onder meer uit windlichten, tafellampjes en geurkaarsen die op straar waren uitgestald. In de tijdens de lockdown totaal vernieuwde woonwinkel assisteerde Jos van Keeken zijn vrouw Petra van Keeken, de eigenares van Living and Giving. 

Petra en Jos lieten weten het volmondig eens te zijn met de uitspraak van Huub Janson over de grote saamhorigheid onder de ondernemers in de Korte Hofstraat. “In alle zaken, ook van de niet-jubilarissen, liggen door Huub gemaakte chocolaatjes met daarop het logo van Dat ene straatje; dit alleen is al veelzeggend”, zei Jos. 

Gezamenlijk ontbijt
Ter gelegenheid van het jubileumweekend schoven vrijwel alle ondernemers uit de Korte Hofstraat zondagochtend aan voor een gezamenlijk ontbijt in cocktailbar/restaurant AtTwentyseven aan de Groenmarkt.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden