Foto: PR
Foto: PR

Hoog in Google met kwalitatieve content

Wanneer je hoog in Google staat met een bedrijf, genereer je meer relevante bezoekers. Content speelt hierbij een grote rol. Hoe kom je hoog in Google met kwalitatieve content? Lees er hier alles over.

Ondernemers hebben veel profijt wanneer zij hoog in Google staan. Uit onderzoek blijkt dat slechts 0,78% van de zoekers in Google doorklikken naar de tweede resultatenpagina. 99% van de zoekers klikt op de top 3 organische zoekresultaten. 

Hoog in Google

Organische (onbetaalde) zoekresultaten genereren significant meer klikken dan betaalde zoekresultaten. Het voordeel hiervan is dat je geen bergen geld hoeft uit te geven aan SEA, Search Engine Advertising. De posities die je met zoekmachine optimalisatie bereikt, zijn gratis. 

Zoekmachine optimalisatie (SEO) bestaat uit 3 onderdelen. Dit zijn techniek, content en linkbuilding. Techniek en content vormen samen on-page SEO. Linkbuilding valt onder off-page SEO. Alhoewel deze drie niet zonder elkaar kunnen, is content toch het element waar de nadruk op gelegd moet worden. 

Kwalitatieve content

Kwaliteit en relevantie staan bij Google hoog in het vaandel. Om hoog in Google te staan, is content dan ook één van de belangrijkste facetten die je optimaliseert. Naast kwaliteit en relevantie, is de structuur van SEO content cruciaal. SEO geoptimaliseerde content begint met een zoekwoord-analyse.

Zoekwoord-analyse

Content creëren begint altijd bij een zoekwoord-analyse. Om de content zo relevant mogelijk voor de bezoeker te maken, is het van belang om de zoekintentie te achterhalen. De manier waarop een bezoeker zoekt is bepalend voor de woordkeuze van de content. Er zijn 4 soorten zoekintenties.

  • Commercieel: zoekers doen onderzoek naar een product dat ze willen kopen.
  • Informationeel: zoekers willen antwoorden op een bepaalde vraag.
  • Oriënterend: zoekers zijn op zoek naar een specifieke URL. In plaats van dat de URL ingevuld wordt, vullen ze een zoekterm in.
  • Transactioneel: zoekers gaan een aankoop doen.

Daarnaast kijk je tijdens de analyse naar het zoekvolume. Dit duidt aan hoe vaak er op een woord gezocht wordt. Het is belangrijk om zoekwoorden met weinig concurrentie en veel zoekvolume uit te kiezen. 

Er zijn twee verschillende soorten zoekwoorden. Long-tail en short-tail. Long-tail zoekwoorden zijn langer en specifiek van aard. Een voorbeeld is ‘’Dames schoenen maat 38 Den Haag’’. Het is makkelijker om voor long-tail zoekwoorden hoog te ranken. Hier zit minder concurrentie op.

Short-tail zoekwoorden zijn algemeen van aard. Een voorbeeld is ‘’Dames schoenen’’. In het geval van short-tail zoekwoorden is er sprake van hoge concurrentie. 


Een zoekwoord-analyse is niet alleen slim wanneer je zoekmachine optimalisatie gaat uitvoeren, maar ook in het geval van zoekmachine adverteren. Wanneer je kiest voor zoekmachine adverteren geeft een zoekwoord-analyse handige inzichten. SEO en SEA kennen beiden voordelen. Zo zorgt SEA ervoor dat je direct een hoge positie in Google bekleedt. SEO is een langetermijnstrategie. Hierbij gaat het om natuurlijke (organische) posities. Voor ieder bedrijf is de keuze anders. Kwalitatieve content is in beide gevallen cruciaal.

Dit artikel wordt u aangeboden door Ralf. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden