Martin Pietersma en Simone Mees ten Oever-Renneboom zijn de twee directeuren van Stockyard BV, het moederbedrijf van John Bardale. Foto: Lotte Kram
Martin Pietersma en Simone Mees ten Oever-Renneboom zijn de twee directeuren van Stockyard BV, het moederbedrijf van John Bardale. Foto: Lotte Kram

Stockyard BV timmert met John Bardale kleding en meubels landelijk stevig aan de weg

Algemeen

WARNSVELD/ZUTPHEN - Tijdloze kleding van Engelse snit, gemaakt van hoogwaardige stoffen én kwaliteitsmeubels met een hoog zitcomfort. Daar staat John Bardale voor. John Bardale is niet alleen een merknaam, maar ook de naam van acht winkels die vallen onder Stockyard BV in Warnsveld. Het moederbedrijf viert deze maand dat 45 jaar geleden in de Lakelands (Yorkshire) Bardale Woollen Mills werd opgestart.

Door Rudi Hofman

Na een beursbezoek in Birmingham besloten Simone Mees ten Oever-Renneboom en haar vader Harry in 2006 het merk John Bardale naar Nederland te halen. Zij begonnen als groothandel, maar stootten die later weer af omdat zij liever rechtstreeks met klanten (Simone prefereert de term ‘gasten’) in contact wilden komen. De eerste John Bardale-winkel opende in 2008 in Bronkhorst zijn deuren. In de jaren daarna kwamen er talrijke filialen bij. Anno 2021 zijn er behalve in Bronkhorst ook winkels in Zutphen, Uddelermeer, Elburg, Ootmarsum (twee winkels) en in Lage Vuursche (twee winkels). 

Ondersteunende merken
Aan de Spittaalstraat in Zutphen heeft Stockyard BV zijn twee John Bardale-formules, kleding en meubels, onder één dak samengebracht. In zowel Ootmarsum als Lage Vuursche zijn die verspreid over twee winkels te vinden. Naast John Bardale voert het bedrijf ook ondersteunende merken als Bloomings, Fynch Hatton, London Tradition en Hunter Outdoor. Simone vormt sinds april met Martin Pietersma de tweehoofdige directie van Stockyard BV. Martin was hiervoor jarenlang op de achtergrond bij het bedrijf betrokken, maar is dit voorjaar fulltime ingestapt en op de voorgrond getreden.

Gegroeid
In de afgelopen twee jaar is het bedrijf ondanks de coronacrisis gegroeid. In Ootmarsum en Lage Vuursche opende een meubelwinkel en in Uddelermeer een kledingwinkel. Volgens Simone zijn er in coronatijd vooral veel jassen, vesten en meubels verkocht. De onlineverkoop zit al geruime tijd stevig in de lift. Klanten hebben op de site de keuze uit een ‘heren webshop’, ‘dames webshop’ en ‘meubels webshop’. Martin: “De verkoop via de webshops heeft door corona nog een extra boost gekregen en dit blijft zich positief ontwikkelen.” Dit alles laat onverlet dat de lockdowns het bedrijf financieel gezien wel degelijk hard hebben getroffen, beaamt Martin. Het team van 25 medewerkers onder wie winkelmedewerkers, kantoorpersoneel en chauffeurs is volledig intact gebleven.

Uniek concept
Volgens de mededirecteur heeft Stockyard BV met John Bardale een uniek concept in handen. Door de tijdloze, niet-modieuze kleding van hoogwaardige stoffen, waaronder tweed met verschillende motieven, en het feit dat de voorraad van de winkels gemiddeld twee keer per week vanuit het magazijn in Warnsveld wordt aangevuld, grijpen klanten vrijwel nooit mis, zegt de mededirecteur. In de John Bardale-kledingwinkels en in de webshops zijn onder meer de volgende producten te koop: ribbroeken, lamswollen truien voor dames en heren, comfortabele vesten, blouses en overhemden, waxjassen, Montycoats (houtje-touwtjejassen), geruite shawls, petten, hoeden, tassen, handschoenen en bootschoenen. Wat betreft meubels gaat het om comfortabele fauteuils en banken bekleed met in Engeland ambachtelijk vervaardigde stoffen van hoge kwaliteit.
Gastvrij
Klanten worden in alle John Bardale-winkels, zo benadrukt Simone, heel gastvrij en vriendelijk ontvangen. “Wij willen dat onze kleding en meubels echt een toegevoegde waarde hebben voor onze gasten en dat zij er blij van worden. Ons motto is niet voor niets: ‘Life is more!’. Het leven is meer; meer kwaliteit, een betere pasvorm, zitcomfort en deskundig advies. Onze eigen bezorgers bezorgen gratis door heel Nederland.”

Landelijke leven
Voor de komende jaren hebben de directeuren van Stockyard BV samen de ambitie met John Bardale verder te groeien. Vooralsnog hebben zij nog geen stad of dorp op het oog om een nieuwe kleding- en/of meubelwinkel te beginnen. Een John Bardale-locatie moet een sterk toeristisch karakter hebben, met een grote aantrekkingskracht op onder anderen fietsers en wandelaars. Martin omschrijft de doelgroep als ‘liefhebbers van het warme, landelijke leven’.

Speciale acties
Het 45-jarige bestaan van John Bardale is afgelopen maandag door het team gevierd met een gezellig midgetgolfuitje aan de rand van recreatieplas Bussloo. Om ook klanten van dit jubileum mee te laten genieten, zijn er speciale acties met aantrekkelijke kortingen op bijvoorbeeld lamswollen truien, fauteuils, overhemden en nog veel meer. Kijk voor meer informatie op de site.


www.johnbardale.com

Het buitenaanzicht van de John Bardalewinkel aan de Spittaalstraat in Zutphen. Foto: Lotte Kram

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant