Melle van der Boom en Sharon Kromotaroeno voor het nu nog maagdelijk witte doek van Luxor. Foto: Eric Klop
Melle van der Boom en Sharon Kromotaroeno voor het nu nog maagdelijk witte doek van Luxor. Foto: Eric Klop

Luxor wijst jonge filmmakers in spe de weg

Algemeen

‘Het laatste zetje naar de academie’

Door Eric Klop

ZUTPHEN – Een ontmoetingsplek voor jongeren die dromen van een carrière in de filmbranche. Dit beoogt het Zutphense filmtheater Luxor met ‘Glorious Luxorious’, waarvan op 11 september de aftrap plaatsvindt met een festival waarin de deelnemers al iets van hun kunnen laten zien. Niet voor het grote publiek, dat laat COVID19 nog steeds niet toe. “Maar wat niet is kan nog komen”, hoopt managementassistent Sharon Kromotaroeno.

Het initiatief van Luxor moet beklijven, dat staat als een paal boven water. Een plek waar jongeren op gezette tijden praten over film, rolprenten bekijken, ook eigen producties tonen en hun licht opsteken tijdens workshops. Ter verdere verdieping van hun interesse in film die als het even kan leidt naar een van de negen opleidingen die Nederland en België ter zake rijk zijn. “Het idee voor dit platform was er vorig jaar al”, vertelt Sharon. “Maar krijgt vanwege corona nu pas zijn beslag. Op 11 september, wanneer zeven jongeren uit Zutphen en omgeving voor het eerst te gast zijn bij Glorious Luxorious en een film van eigen makelij aan elkaar laten zien. Door directeur Hans Heesen en mij geselecteerd uit twaalf inzendingen. Er vindt dan onderlinge feedback plaats en daarnaast worden de ‘finalisten’ beoordeeld door een drietal afgestudeerden van de filmacademie. Deze jury bepaalt wie de Glorious Luxorious Award wint. Een wedstrijdelement dus, maar bovenal krijgt aankomend filmtalent met deze uitwisseling van kennis en ambitie het een en ander aan inspiratie en motivatie mee.”

Een van de deelnemers is Melle van der Boom. De 18-jarige Zutphenaar heeft net zijn vwo-diploma op zak en start deze maand in Amsterdam een oriëntatiejaar dat hem duidelijkheid moet geven welke filmopleiding voor hem het meest geschikt is. Voor cameraman, scenarioschrijver of regisseur? Een algemenere studie misschien? Melle weet het nog niet. Al wel is duidelijk dat hij een loopbaan in de filmindustrie ambieert. Van jongs af aan heeft die wens zich stilaan ontwikkeld. “Als jongetje van een jaar of tien bootste ik met lego filmsets na die ik dan filmde. En toen ik in 4-VWO zat bezocht ik een open dag van de hoofdstedelijke Filmacademie. Toen was het al een stuk serieuzer.”

Plottwist
Nadat Melle wist van het Luxor-initiatief schroomde hij niet zich op te geven. Om deel te kunnen nemen moest ie wel een rolprent maken. Een speelfilm of documentaire van maximaal twintig minuten, zo luidde de opdracht. Melle’s productie duurt een kleine negen minuten, waarin alle aspecten die met een film van doen hebben aan bod komen. Hij bedacht een verhaal met een verrassende plottwist en waarin enige humor evenmin ontbreekt, zocht een hoofdrolspeler, vond die in de persoon van de Zutphense jurist Wim Schalken en begon, zich nu en dan oriënterend op datgene wat zoal op YouTube is te zien en met de opnameapparatuur in eigen hand, te draaien. Het resultaat, luisterend naar de titel De Ergernis, werd samen met zes andere inzendingen uitverkoren voor de primeur van Glorious Luxorious.

“Het is knap wat Melle voor elkaar kreeg”, zegt Sharon Kromotaroeno. “Hij heeft alles zelf gedaan.” De cineast in spe zelf kan echter niet wachten om samen met mensen die ieder over een eigen specialisme beschikken aan de slag te gaan. “Maar met allemaal hetzelfde doel: een mooi film maken. Ook daarom spreekt dit initiatief van Luxor mij aan. Je komt in contact met geestverwanten. Het voegt denk ik echt iets toe aan de filmacademie die studenten louter klaarstoomt voor het vak.” “En biedt daarnaast jongeren die een toekomst in de filmwereld nog niet helemaal in beeld hebben wellicht een handvat”, voegt Sharon toe. “Het platform, inclusief het festival, kan hen het laatste zetje geven.”

Jongeren tussen grofweg 14 en 24 jaar die op de hoogte willen blijven van het initiatief van Luxor kunnen terecht op de Facebookpagina ‘glorious luxorious academy’.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant