Schooldichter Naomi Montroos. Foto: Henk Derksen

Schooldichter Naomi Montroos. Foto: Henk Derksen

Henk Derksen

Naomi Montroos is eerste schooldichter van Zutphen

Onderwijs

ZUTPHEN - Montroos (1985), die in 2020 debuteerde met haar bundel ‘Regenboom’, brengt de komende twee jaar poëzie dichter bij kinderen in het basisonderwijs. Ze is de eerste drager van de titel schooldichter in Zutphen.

Door Alize Hillebrink

Vorige week zette de 36-jarige Montroos haar handtekening voor het schooldichterschap onder de overeenkomst met Stichting Zutphen Literair. Hiermee is Naomi Montroos de eerste schooldichter van Zutphen. De komende twee jaar zal zij kinderen in het primair onderwijs middels gastlessen in contact brengen met poëzie.

De schooldichter is een nieuw fenomeen dat sinds een paar jaar in Nederlands ingang vindt. Het initiatief van Stichting Zutphen Literair (SZL), is bedoeld om basisschoolkinderen van groep 7 en 8 in Zutphen in contact te brengen met poëzie. “Gedichten lezen en zelf gedichten schrijven is een geweldig middel om de taalvaardigheid en verbeeldingskracht van kinderen te vergroten,” zegt voorzitter August Hans den Boef. De stichting ter bevordering van literatuur en boek in Zutphen had vorig jaar al willen starten met een schooldichter, vertelt Den Boef, maar door corona zaten kinderen thuis, “dat is geen handig moment om dan een schooldichter te installeren.”

Montroos werd door SZL gekozen uit een lijst kandidaten. “We wilden uitdrukkelijk geen zolderkamerdichter, maar iemand die zich in kinderen kan inleven,” zegt Den Boef. “Naomi is een jonge, getalenteerde en enthousiaste schrijver die dicht bij de kinderen staat, haar cv is erg divers, daar vielen we voor.”

Montroos schrijft al poëzie sinds haar kindertijd. Haar tweetalige debuutbundel Regenboom – Palu di áwaseru, verscheen in 2020 en bevat gedichten in de Nederlands en in het Papiaments. Hoewel in Apeldoorn geboren, liggen Montroos’ roots namelijk op de Nederlandse Antillen, Curaçao. Montroos studeerde Literatuurwetenschap en in het najaar van 2021 rondt ze haar masteropleiding Latin American Studies af.

Montroos is verheugd over haar benoeming tot schooldichter. “Ik wil de kinderen vooral inspireren. Taal en poëzie zijn zo veelzijdig en ik heb echt zoveel ideeën,” zegt ze. Gevraagd naar hoe een les eruit ziet wordt ze enthousiast, maar tegelijkertijd wil ze ook niet teveel verklappen. “Ik ga aan de slag met rijmwoorden, visuele poëzie, woordspelletjes en liedjes. Vooral door middel van interactie wil ik proberen de kinderen enthousiast te maken.” Bovenal wil ze haar liefde voor boeken overbrengen. “Ik lees erg veel, ik ben gek op boeken. Via taal kun je jezelf uiten en dat wil ik de kinderen meegeven.”

Lesgeven op school is Montroos niet vreemd. “Ik heb al eerder voor de klas gestaan. In Nederland heb ik danslessen gegeven en in Suriname een leesbevorderingsproject.” Ook spreekt ze verschillende talen. “Maar de poëzielessen geef ik in het Nederlands hoor,” lacht ze. In de komende twee jaar wil Montroos tenminste tien basisscholen bezoeken. Scholen die daar belangstelling voor hebben kunnen een bezoek van de schooldichter boeken via de Muzehof.

Schooldichter Naomi Montroos. Foto: Henk Derksen
Schooldichter Naomi Montroos. Foto: Henk Derksen
August Hans den Boef, voorzitter van Stichting Zutphen Literair, en schooldichter Naomi Montroos. Foto: Henk Derksen

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant