Om plaats te maken voor meer groen moeten 26 parkeerplekken worden verwijderd.  Foto: Henk Derksen

Om plaats te maken voor meer groen moeten 26 parkeerplekken worden verwijderd.  Foto: Henk Derksen

Vergroening oevers Vispoortgracht: meer ruimte voor wandelaars en fietsers

Algemeen

ZUTPHEN - Als het aan de gemeente ligt komt er nog dit jaar een groen fiets- en wandelpad langs de Vispoortgracht. Parkeerplekken langs de Houtwal moeten hiervoor wijken en de verkeerssnelheid gaat omlaag.

Door Alize Hillebrink

De zuidoever van de Vispoortgracht aan de kant van de Houtwal is wat wethouder Annelies de Jonge betreft niet het mooiste stukje van Zutphen. Het moet vriendelijker, veiliger en veel groener als het aan de wethouder ligt. “De Houtwal is nu vooral ingericht op autoverkeer. De aanpassingen moeten leiden tot een aantrekkelijker, groene looproute naar het centrum.”

Het versterken van de kwaliteit van het gebied wil de gemeente bereiken door meer bomen te planten en het fietspad en de rijbaan uit elkaar te halen door een strook groen toe te voegen. Ook de maximaal toegestane snelheid van het verkeer gaat omlaag. De vergroening van de oever begint bij de camperparkeerplaatsen achter het politiebureau tot aan het terrein van de Meisjesvakschool aan het Vispoortplein 16. “In toekomst sluit dat mooi aan bij de parkachtige omgeving die gepland is rond het Vispoortplein. En op de lange termijn zelfs op de IJsselkade. Hiermee ontstaat een logische looproute,” aldus de wethouder.

Het plan haakt aan bij de projecten Waterrobuuste steden, Poort van Zuid en Vesting van de Toekomst. Projecten die de biodiversiteit versterken en inzetten op klimaatbestendigheid. De aanpassingen aan de oever van de Vispoortgracht en de vergroening van de wandelroute zullen hieraan bijdragen door een betere wateropvang, waterkwaliteit, verkoeling en recreatie van dit stadsdeel.

Het plan gaat ten koste van parkeerplaatsen aan de kant van de Houtwal. Om plaats te maken voor meer groen moeten 26 parkeerplekken die haaks op de weg liggen worden verwijderd. Het verminderen van parkeergelegenheid heeft volgens de wethouder geen invloed op de plannen voor een autovrij ’s-Gravenhof. “De grootste gebruikers van het ’s-Gravenhof zijn vergunninghouders en gemeentepersoneel. Vergunninghouders krijgen ruimte op het terrein van de huidige gymzaal van Vispoortplein 16. Voor auto’s van gemeentepersoneel moet nog een oplossing komen. Dagjesmensen hebben op andere terreinen voldoende ruimte.”

De kosten voor het project zijn geraamd op 200.000 euro. Hiervan bekostigt de gemeente 60.000 euro. Hiervan komt 40.000 euro uit het project Vesting van de Toekomst en 20.000 uit de jaarrekening van 2020.

Over het plan gaat de gemeente binnenkort in overleg met de vertegenwoordigers van bewonersgroepen, vogelwerkgroep en bomenstichting. Wanneer de werkzaamheden starten is nog niet bekend, maar het moet wel dit jaar gebeuren, anders vervalt de subsidie.

Om plaats te maken voor meer groen moeten 26 parkeerplekken worden verwijderd.  Foto: Henk Derksen
De aanpassingen moeten leiden tot een aantrekkelijker, groene looproute naar het centrum. Foto: Henk Derksen

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant