Jorik Roodink is de trotse eigenaar van eenmansbedrijf Panggies. Hij produceert en levert onder deze naam drie verschillende mixen voor gezonde groentepannenkoeken.

Jorik Roodink is de trotse eigenaar van eenmansbedrijf Panggies. Hij produceert en levert onder deze naam drie verschillende mixen voor gezonde groentepannenkoeken.

Jorik wil vanuit Zutphen markt veroveren met gezonde groentepannenkoek

Algemeen

ZUTPHEN/TWELLO - De naam ‘Panggies’ zegt nu vrijwel niemand iets, maar als het aan Jorik Roodink ligt gaat dit snel veranderen. De Twellonaar (24) levert onder deze naam sinds kort vanuit zijn Zutphense productielocatie drie mixen voor groentepannenkoeken. Hij verwacht dat zijn gezonde producten bij een groot publiek in de smaak zullen vallen en op een leuke en lekkere manier bijdragen aan een grotere inname van groentes door kinderen.

Door Rudi Hofman

Panggies is een samentrekking van pancakes en veggies (pannenkoeken en groentes). Jorik gebruikt voor zijn verschillende mixen gedroogde groentes die hij betrekt van de groothandel: “Groente bevat normaal gesproken ongeveer negentig procent vocht. Als je dat eruit haalt, houd je al het goede van de groente over en kun je je het als een heel klein geconcentreerd iets toevoegen aan een product zodat het heel erg de voedingswaarde vergroot. De smaak en de kwaliteit van de groente blijven ook behouden. Op deze manier kun je groente ook het hele jaar door bewaren.”

De productielocatie van Panggies bevindt zich op industrieterrein De Stoven. “Mijn oom heeft hier een ruimte aan mij ter beschikking gesteld waarin ik een mengproces, een zeefproces en een verpakkingslijn heb ingericht.” Klanten kunnen vooralsnog kiezen uit De Hollandse Mix (wortel, boerenkool en ui), de Groen’teboer (spinazie, broccoli en wortel) en ’t Lievelingetje (pompoen, rode biet en wortel). Alle mixen bevatten ook volkorenmeel en tarwebloem. Later volgen mogelijk meer varianten afhankelijk van de reacties en wensen van klanten.

Voor elk zakje is afhankelijk van de mix tussen de ruim 300 en ruim 400 gram groente gebruikt. Je kunt er zelf bijvoorbeeld eieren en melk aan toevoegen. Eén pak kost 2,99 euro en is volgens Jorik goed voor zestien groentepannenkoeken. Een drie-packdeal met alle drie smaken kost 7,50 euro.

Ontbijt
De Panggiesman noemt zelf ’t Lievelingetje (’die heeft een subtiele smaak’) als persoonlijke favoriet. Op de dag dat we hem spreken heeft hij ’s ochtends voor de Groen’teboer gekozen. “Ik eet ze het liefst als ontbijt en doe dit gemiddeld twee keer in de week. Mijn ouders en vriendin zijn ook al fan.”

De basis voor de groentepannenkoek werd gelegd tijdens de opleiding voedingsmiddelentechnologie aan Hogeschool Van Hall Larenstein in Velp. Daar moest Jorik samen met vijf internationale studenten een start up bedenken rond een innovatief en duurzaam product.

“Wij wilden graag gaan voor een gezond product. Het is een probleem dat mensen te weinig groente eten. Toen dachten wij, als we nou op een slimme manier groente toevoegen aan iets wat iedereen en met name kinderen lekker vinden, kunnen we dit probleem misschien oplossen. Zo is het idee ontstaan”, zegt de Twellonaar.

Voedselverspilling
Het Panggiesteam mocht Nederland in 2018 vertegenwoordigen op ‘Ecotrophelia’ in Parijs, een jaarlijkse Europese competitie tussen studententeams van hogescholen en universiteiten. De opdracht was een nieuw, duurzaam voedingsproduct te ontwikkelen. “Naast het maken van gezonde voeding hadden wij als doel voedselverspilling tegen te gaan. In 2017 werd in Nederland tussen de 106 en 147 kilo per persoon verspild in de voedselketen.”

Het team met Jorik won de competitie niet, maar kreeg wél de prijs voor beste marketing- en communicatiestrategie. Het team mocht ook met een kraampje staan op de ‘SIAL Paris’, internationale vakbeurs voor de voedselverwerkende industrie.

Afgelopen september studeerde Jorik in Velp af als voedingsmiddelentechnoloog en gedurende deze studie deed hij ook de Minor Startup Ondernemer aan Hogeschool Saxion. Tijdens een stage in Spanje concludeerde hij dat hij het heel graag als ondernemer wilde gaan proberen.

“Het lijkt me erg leuk iets vanaf niks op te bouwen tot een bedrijf. De andere leden van mijn groepje wilden doorstuderen en daarom probeer ik Panggies nu in mijn eentje als een start up in de markt te zetten. Dus klein beginnen en hopelijk daarna stappen maken.”

Klaar voor de markt
Wat de jonge ondernemer alvast meeheeft, is dat pannenkoeken wereldwijd worden gegeten. De combinatie van een pannenkoek met groente is misschien even wennen, maar volgens Jorik wel degelijk lekker. “Panggies zijn pannenkoeken zoals we ze kennen, maar dan toch met iets extra’s. Ik geloof echt dat dit product klaar is voor de markt en dat mensen het ook willen. Heel veel mensen eten toch te weinig groente en ik denk dat dit een leuke manier is om dit te veranderen.”

Als bijvoorbeeld eigenaren van supermarkten in de regio belangstelling hebben om Panggies in hun assortiment op te nemen, staat Jorik zeker open voor een samenwerking.

Kijk voor meer informatie en bestellingen op de website.

www.panggies.nl

Jorik Roodink. Eigen foto

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant