<p>Aljan Talens voor zijn pop-up salon in Warnsveld. Eigen foto</p>

Aljan Talens voor zijn pop-up salon in Warnsveld. Eigen foto

Knipabonnementen helpen creatieve kapper door coronacrisis

Aljan Talens opent in Warnsveld een pop-up salon vlakbij eigen zaak

WARNSVELD - Menig kapper is door de coronacrisis failliet gegaan en veel andere kappers staat het water aan de lippen. Voor Aljan Talens Haarmode in Warnsveld heeft dit doemscenario nooit gedreigd. Talens dankt dit vooral aan zijn knipabonnementen en de gulheid van vaste klanten. “Van de ruim 200 abonnementhouders hebben er in elke lockdown slechts twee hun abonnement stopgezet. Dit betekent dat er maandelijks serieus geld is blijven binnenkomen waardoor ik het makkelijk red.”

Door Rudi Hofman

Talens, die sinds 1982 een kapsalon aan de Bonendaal 15 in Warnsveld runt, werkt sinds ruim vier jaar met maandabonnementen. Die variëren van 17,50 euro voor kinderen tot 12 jaar tot 47,50 euro (kleurbehandeling en high- en lowlights). Dames en heren betalen voor een ‘wassen, knippen, drogen’-abonnement respectievelijk 22,75 en 20,75 euro. Hoewel Talens en zijn vier medewerkers al maandenlang geen schaar hebben aangeraakt, blijven de abonnementhouders geld overmaken.

“Er zijn ook klanten zonder abonnement die voor een knipbeurt betalen die ze nog niet hebben gehad”, zegt de kapper lachend. Deze vooruitbetalers kunnen vanaf volgende week weer plaatsnemen in een van de stoelen in de kapsalon. Abonnementhouders krijgen voorrang bij het maken van een afspraak. Talens wil hen zo voor hun loyaliteit bedanken. Vooruitbetalers hebben ongetwijfeld ook een streepje voor bij het inplannen van een knipbeurt.

Knipachterstand
Na de vorige lockdown ontdekte de in Losser wonende Talens dat het heel lang duurde voordat de opgebouwde knipachterstand was weggewerkt. Dit kwam doordat er maar twee kappers tegelijk aan het werk mochten om onderling voldoende afstand te kunnen houden. Om een herhaling te voorkomen, heeft de kapper op vijftig meter van zijn salon een pop-up salon ingericht. Deze ruimte aan Bonendaal 3 kan hij tijdelijk tegen een sterk gereduceerd tarief huren van pandeigenaar Jan Adriaan Schekman.

“We kunnen nu de boel uit elkaar trekken en verdeeld over twee locaties meer klanten knippen. Ik ga sowieso zelf in de pop-up salon staan”, zegt Talens. Vroeger diende dit pand als drogisterij en de laatste jaren zat hier een tandarts. “Grappig is dat ik deze tandarts ook knip. Dus als hij een nieuwe afspraak maakt, wordt hij in zijn oude pand geknipt.”

Voor kappers is het volgens Talens zeer belangrijk tijdens een lockdown contact met klanten te houden. Zelf meldt hij wetenswaardigheden over zijn salon in een maandelijkse nieuwsbrief en is hij daarnaast zeer actief op de sociale media. Hij vlogt er ook enthousiast op los. “Zo houd je de mensen op de hoogte hoe jij erin staat, welke veranderingen er zijn en kan ik ook dingen vertellen, die klanten naar mijn mening moeten weten.”

Marion Koopmans
De vriendelijke kapper schroomt niet kritiek te spuien over zaken die hem niet aanstaan. Zo stoort hij zich enorm aan topsporters en andere bekende Nederlanders die fris geknipt in beeld verschijnen. Onlangs fileerde hij in een brief - die het in de Stentor tot ‘brief van de week’ schopte - hoogleraar virologie Marion Koopmans. Zij had in het Chinese Wuhan handen geschud en de afstandsregels niet nageleefd. Volgens haar kon dat wel omdat zij in ‘een bubbel’ zat.

Na terugkomst schoof Koopmans aan in de talkshow Op1. Op de site van de Rijksoverheid stond China niet in het rijtje risicogebieden dus hoefde Koopmans, vond zij, niet in quarantaine. Talens noemt dit in zijn brief: ‘Ronduit stuitend, schokkend en zelfs beledigend voor alle hardwerkende ondernemers die de dupe worden van het mede door haar geïnitieerde beleid’.

Gelukkig mogen Aljan Talens en al zijn collega’s in het land volgende week weer open. “We hebben er ontzettend veel zin in weer aan de slag te gaan.” Hij is ervan overtuigd dat dit veilig kan. Dat heeft de kappersbranche volgens hem eerder al aangetoond. “We hebben echt een goed coronaprotocol. Na elke klant wordt de werkplek gereinigd, de materialen worden ontsmet en de kapmantels gaan gelijk de was in. Verder dragen we mondkapjes en wassen we telkens onze handen.”

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden