Emma de Beer. Foto: Alize Hillebrink
Emma de Beer. Foto: Alize Hillebrink

Zeventienjarige Zutphense Emma start programma voor nieuwe filmmakers

Algemeen

Emma de Beer: ‘Film is mijn grote passie’

Door Alize Hillebrink

ZUTPHEN - De Zutphense Emma de Beer vond haar passie in films. In september start ze haar eigen filmprogramma ‘Emma’s Moviola’ voor jonge filmmakers.

Het enthousiasme van de zeventienjarige Zutphense is aanstekelijk en haar interviewen is een plezier. Open, rustig en welbespraakt vertelt ze over haar grote liefde: de film. Over een hardcore filmhuisliefhebber die haar eigen programma begon.

Nadat ze haar eerste film in filmhuis Luxor zag wilde ze meer, meer, méér, vertelt ze. “In Lelystad waar ik woonde voor ik naar Zutphen kwam, was echt niks te beleven. Ja, één bioscoop, maar die films...?” Ze wappert met haar hand in de lucht. “Na een bioscoopavond had ik vaak een leeg gevoel als ik thuiskwam.”

Ladybird
Ze zag de film Ladybird. In Luxor. En werd op slag verliefd. “Op het knusse filmtheater en de gezellige en fijne sfeer. Er komen specifieke filmliefhebbers en ze draaien specifieke films.” Nog geen week later ging ze weer. Ze draaiden het programma 100 jaar in 50 films. “In het programmaboekje kruiste ik zo’n beetje alle films aan die ik wilde zien.” Het artistieke, het culturele aspect van het genre trekt haar aan. “In filmhuisfilms zitten vaak meerdere lagen, ze zetten je aan het denken, over issues in de wereld.” Haar fascinatie voor de wereld van arthousefilms is begonnen. En, niet onbelangrijk, ze werd verliefd op de grote filmmaker Tarkovski. “'De jeugd van Ivan' is denk ik de mooiste film die ik ooit heb gezien.”

Op een avond spreekt een oudere heer haar aan: ‘Mag ik je wat vragen? Wat doe jij hier?’. “Hij dacht dat ik verkeerd was!”, lacht Emma. “Het publiek is gemiddeld vrij oud en ik viel natuurlijk op tussen al die oude mensen.” Het kan haar niets schelen en al snel wordt ze een regelmatig geziene gast binnen een groepje regelmatige gasten. Ook wordt ze uitgenodigd deel te nemen aan de spontane nabesprekingen van de films.

Slice-of-life
“Filmhuisfilms zijn interessant omdat ze maatschappelijke onderwerpen belichten die je in commerciële films niet ziet. Filmhuisfilms zijn heel empathisch. Ook lijken de makers meer te durven dan commerciële filmmakers. Ze behandelen vaak ‘slice-of-life’-onderwerpen. Ze brengen in beeld wat je niet eerder is opgevallen en nodigen je uit om je perspectief op de wereld te bezien.”

Als voorbeeld noemt ze de film The Orphanage, over jongeren in een weeshuis in Afghanistan. “Eén personage bekijkt de wereld vanuit een Bollywood-perspectief wat hilarische momenten oplevert, maar tegelijkertijd bekruipt je als kijker een bepaald ongemak, omdat je weet hoe uitzichtloos de situatie is waar hij zich in werkelijkheid in bevindt”, legt ze uit. “Maar het is zijn manier om daar mee om te gaan”, zegt ze dan gedecideerd, “als kijker voel je je weer enigszins opgelucht als je dat bedenkt.”

Jongeren aantrekken
Om nóg dichter bij Luxor te kunnen zijn meldt ze zich aan als vrijwilliger bij het Zutphense Luxor. “Het werd een hele sentimentele mail”, lacht ze. Ze werd uitgenodigd voor een gesprek met de directeur en daar bleef het niet bij. Meerdere gesprekken volgden “over wat me aansprak in films, mijn passie en dat ik zo weinig jonge mensen zie in Luxor. De gesprekken waren heel inspirerend.”

‘Hoe kunnen we jongeren aantrekken?’ vroeg hij haar. “Als je jongeren wil aantrekken, moet je ze ook wat bieden”, legde Emma logisch uit. Ze vertelde hem dat ze wel in gesprek zou willen met jonge filmmakers. “Dat leek me fantastisch, om met leeftijdsgenoten te praten over films. Discussiëren, vragen stellen aan de maker, hun kijk op de wereld horen.” “‘Nou, dan ga jij dat doen!’” zei hij toen.

Zo ontstond in samenwerking met filmhuisdirecteur Hans Heesen van Luxor, Emma’s Moviola. “Emma’s Moviola is een platform voor nieuwe filmmakers. Samen met het publiek ga ik met hen in gesprek, over wat hun beweegt. Ook wordt hun werk vertoond op het grote doek.”

Een beetje zenuwachtig wordt ze wel als ze denkt aan de aftrap die over twee weken zal plaatsvinden. “Maar ik zie er zo naar uit om de eerste filmmaker te ontmoeten dat de zenuwen denk ik snel weg zijn.” Het publiek zal volgens Emma moeten groeien. “Als je iets aanbiedt wat jongeren interesseert, dan komen ze wel.”

Emma’s Moviola
Benieuwd naar het werk van jonge makers? Emma’s Moviola start op 18 september in filmhuis Luxor in Zutphen. Eerste gast is de zeventienjarige Zutphense Ainslie Gilewski, winnaar van het Nationaal Film Festival voor Scholieren (NFFS) en Kunstbende Gelderland. In oktober is de zeventienjarige Eli Idsart te gast, eveneens NFFS-winnaar en de eerste prijswinnaar van Kunstbende.

Nieuwgierig? Kijk vast op hun YouTube-kanalen.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant