Zo ziet qua vorm het Stap-in-Stap-uit busje eruit dat per 3 oktober door Zutphen gaat rijden. Foto: Spijkstaal
Zo ziet qua vorm het Stap-in-Stap-uit busje eruit dat per 3 oktober door Zutphen gaat rijden. Foto: Spijkstaal

Per 3 oktober toch seniorenbusjes in Zutphen

Stichting Stap-in-Stap-uit vindt nieuwe leverancier

Door Eric Klop

ZUTPHEN – Stichting Stap-in-Stap-uit heeft een mogelijkheid gevonden om in Zutphen minder mobiele senioren toch speciaal vervoer aan te bieden. Van de firma Spijkstaal in de Rotterdamse deelgemeente Hoogvliet worden twee elektrisch voortgedreven busjes gehuurd. Ze gaan zaterdag 3 oktober voor het eerst de weg op.

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat Stap-in-Stap-uit met door het bedrijf Brigo geleverde busjes van Chinese makelij zou gaan rijden. Na eerdere vertraging in de oplevering vanwege de coronapandemie bleek uiteindelijk op het allerlaatste moment dat de voertuigen niet over de benodigde certificering beschikken. “De busjes missen in zowel Europees als nationaal verband een wettelijke status en zal wanneer ze op de openbare weg verschijnen overtreding van de Wegenverkeerswet plaatsvinden”, liet mede-initiatiefnemer Kees Lustenhouwer eind juni jongstleden teleurgesteld weten.

Anderhalve maand later is Lustenhouwer een stuk opgetogener. Alle seinen staan alsnog op groen om per 3 oktober aanstaande mobiel beperkte inwoners langs 25 haltes en met De Hoven en Warnsveld als begin- en eindpunt naar het Zutphense stadscentrum te vervoeren.

Hoe dat zo? “Al in februari 2018 vroegen we her en der offertes aan. Ook bij Spijkstaal. Die viel toen vanwege de kosten buiten de boot. Na het fiasco met het Chinese product hebben we opnieuw contact met Spijkstaal gezocht. Dit bedrijf levert in Italië gefabriceerde busjes die aan alle Europese richtlijnen en keurmerken voldoen. Ook in Nederland zijn ze derhalve goedgekeurd en voorzien van een officieel kenteken.”

Gehuurd
Het eerste jaar worden de minibusjes gehuurd uit de voorraad van importeur Spijkstaal. ”De financiering daarvan is haalbaar met eigen middelen en aan de hand van de reeds toegekende subsidies”, weet Lustenhouwer. “In de loop van 2021 is het de bedoeling dat via een leasecontract een tweetal nieuw te fabriceren busjes door Zutphen gaat rijden. Binnenkort starten gesprekken met diverse fondsen om de dienstregeling dan voor vele jaren te kunnen garanderen. We gaan ervan uit dat de busjes, net als die waarop we in eerste instantie ons oog hadden laten vallen, een uitgesproken kleur krijgen. Met de twee die we nu huren kan dat niet.”

De Stap-in-Stap-uit busjes bieden in principe plaats aan zes passagiers. Maar in verband met de huidige RIVM-normen blijft het aantal inzittenden vooralsnog beperkt tot vier. Lustenhouwer prijst zich gelukkig met het feit dat niemand van de 35 vrijwillige chauffeurs zich na de eerdere teleurstelling heeft afgemeld. “Ze zijn er nog steeds met veel enthousiasme klaar voor om vanaf 3 oktober de weg op te gaan en minder mobiele Zutphenaren op een veilige manier naar de plaats van bestemming te rijden.”

Dat voor 3 oktober is gekozen als startdatum is overigens niet zomaar uit de lucht komen vallen. Kees Lustenhouwer: “Dit is de eerste dag van de landelijke ‘Week tegen Eenzaamheid’. In Zutphen kent die de officiële aftrap met een manifestatie in de Burgerzaal. Het is evident om daarin de Stap-in-Stap-uit busjes met een pendeldienst een rol te laten spelen. Een toepasselijker begin voor dit door vele Zutphenaren van harte ondersteunde initiatief is niet mogelijk!”

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden