Wat zijn de voordelen van een dieet schema?

Veel mensen zijn bezig om de coronakilo’s weer kwijt te raken. Omdat de sportverenigingen en sportscholen al maanden lang gesloten zijn, vanwege de coronamaatregelen, zijn we stiekem een paar kilo zwaarder geworden. Hierin speelde mee dat we vaker thuis zaten en uit verveling meer ging snacken. Wil je serieus werk maken van de overtollige kilo’s dan kan een dieet schema een goed hulpmiddel zijn. 

Wat is een dieet schema?

Een dieet schema is een handig hulpmiddel bij het afvallen. Een dieet schema ontzorgt. Het schrijft je voor wanneer je wat mag eten. In principe kan je zo aan een dieet beginnen zonder eerst kennis op te doen over het dieet wat je volgt. Je volgt eenvoudig weg wat het dieet schema je voorschrijft zonder na te hoeven denken over wat je wel en niet mag. Je hoeft niet na te denken over wat je kan klaar maken met de ingrediënten, die volgens je dieet, zijn toegestaan. Gewoon het recept uit het dieet schema maken en je zit altijd goed.

Wat voor dieet schema heb ik nodig?

Het dieet schema wat je nodig hebt moet afgestemd zijn op het dieet wat je wilt volgen. Wil je, bijvoorbeeld, een koolhydraatarm dieet volgen dan zal je een koolhydraatarm dieet schema moeten volgen. Zo heb je ook dieet schema’s voor het eiwit diëten, vetarme diëten en caloriearme diëten.

Moet je nog een keuze maken voor een dieet dan zou je kunnen kijken naar een koolhydraatarm dieet of een eiwit dieet. Deze dieetvormen zijn beide gebaseerd op een vermindering van de koolhydraten die je eet. Deze dieetvormen zijn de laatste decennia erg succesvol en effectief gebleken.

Vetarme en caloriearme diëten worden momenteel bijna niet meer gevolgd. Deze zijn veel moeilijker vol te houden dan diëten die gebaseerd zijn op een vermindering van de hoeveelheid koolhydraten. Dit komt omdat koolhydraten een hoge dooreet factor hebben. Bij het eten van koolhydraten raak je maar moeilijk verzadigd. Dit is zeker het geval bij voedingsmiddelen die toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten bevatten. Je wilt dan eerder meer en je zal niet snel aan stoppen denken.

Koolhydraatarm diëten en eiwit diëten bevatten meer vetten en eiwitten. Vetten en eiwitten zorgen voor een gevoel van verzadiging. Vet- en eiwitrijke voeding blijft langer in de maag waardoor je minder snel weer een hongergevoel zult hebben. Om deze reden zijn Koolhydraatarm diëten en eiwit diëten veel beter vol te houden dan de vetarme en caloriearme diëten.

Bij veel diëten kan je een bijpassend dieet schema krijgen. Soms moet je dit apart erbij kopen. Heb je een dieet gevonden waarbij geen dieet schema versterkt wordt dan kan je overwegen verder te zoeken naar een dieet waarbij dit wel het geval is. Een dieet schema neemt je immers een hoop zorgen en tijd uit handen.

Wat kan je nog meer doen om de coronakilo’s kwijt te raken?

Naast het volgen van het dieet schema zijn er nog een aantal zaken die je kunt doen om de kilo’s (sneller) kwijt te raken.

Het belangrijkste wat je kunt gaan doen, is gaan sporten. Als je actief bent dan verbrand je lichaam glucose. Je bloedsuikerspiegel daalt dan en als je weer eet dan heeft je lichaam de capaciteit vrij gemaakt om deze glucose op te slaan. Op te slaan in de spieren en lever. Als je niet actief bent dan eet je al snel meer koolhydraten dan je lichaam aan opslagcapaciteit voor glucose heeft. Het overschot aan glucose wordt dan in de lever omgezet in vet en opgeslagen rondom de buikstreek.


Door te sporten wordt tevens de insulinegevoeligheid verbeterd. Er is dan minder insuline nodig om het glucose uit het bloed op te nemen. Dit is gunstig voor iedereen die wil afvallen en gezond wilt zijn. Als er teveel insuline in de bloedbaan is dan wil het lichaam namelijk vet gaan vasthouden. Om vet te kunnen verbranden is het daarom goed om te zorgen dat de insulinespiegels laag blijven.

En dan heb je uiteraard nog de calorieën die je verbrand door te sporten. Veel mensen kiezen voor een duursport die ze op lage intensiteit vol kunnen houden zoals hardlopen, fietsen of zwemmen. Door het lang vol te houden verbrand je veel calorieën. Een krachtsport is echter ook zeer geschikt voor het verbranden van vet. Het gaat dan niet zozeer om de calorieën die je tijdens de training verbrand maar om de calorieën die je daarna verbrand. Met het beoefenen van krachtsporten, zoals fitness, verbrand je namelijk ook calorieën na de training. Dit komt door het after-burn effect. Voor het herstel van de spieren heeft het lichaam koolhydraten en vooral eiwitten nodig. Zodoende verbrand je lichaam tot wel 24 uur na een krachttraining extra calorieën.

Door het beoefenen van een krachtsport zal je ook in spiermassa gaan toenemen. Dit is weer gunstig voor het metabolisme wat hierdoor toeneemt. Het metabolisme is afhankelijk van je spiermassa.

Er zijn op het gebied van voeding ook een aantal slimme dingen die je kunt doen om het vetverbrandingsproces wat te versnellen. En dan hebben we het niet over één of andere wonder afslankpil. Als afslankpillen zouden werken dan zou ook niemand meer overgewicht hebben. Wat de stofwisseling versnelt is het drinken van zwarte koffie of groente thee. Deze bevatten cafeïne wat de stofwisseling doet versnellen.

Iets anders wat je kunt doen is het drinken van een groot glas koud water. Je lichaam zal het water op moeten warmen tot lichaamstemperatuur. Dit kost de nodige calorieën. Als je het grote glas water voor de maaltijd drinkt dan zorg je er tevens voor dat de maag al wat gevuld zit waardoor je minder eet.

Dit artikel wordt u aangeboden door Happyhealty.nl Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave. 

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden

Nieuwsoverzicht

Meer berichten