Directeur van Graafschap bibliotheken, Gerard Huis in 't Veld en de voorzitter van het college van bestuur van de Stichting Archipel Onderwijs, Nelleke Eelman. Staand Hanny Polling, een van de lees/mediacoaches en Ine Kamp, programmamanager van de Graafschap bibliotheken. Foto: Henk Derksen
Directeur van Graafschap bibliotheken, Gerard Huis in 't Veld en de voorzitter van het college van bestuur van de Stichting Archipel Onderwijs, Nelleke Eelman. Staand Hanny Polling, een van de lees/mediacoaches en Ine Kamp, programmamanager van de Graafschap bibliotheken. Foto: Henk Derksen Foto: Henk Derksen

Scholen en bibliotheek samen in strijd tegen ontlezing kinderen

Algemeen

ZUTPHEN - Nederlandse kinderen lezen steeds minder. Het gemiddelde leesniveau gaat hierdoor steeds verder achteruit. Elf basisscholen in Zutphen en Warnsveld van Stichting Archipel zetten met hulp van Graafschap bibliotheken de komende drie jaar structureel in op de leesbevordering van kinderen. Programmamanager Ine Kamp: "Kinderen enthousiasmeren om te lezen is ons doel."

Door Alize Hillebrink

Dertig procent van de Nederlandse kinderen heeft aan het einde van groep 8 een te laag taalniveau. Dat betekent dat ze niet het juiste niveau hebben om de overstap te maken naar het voortgezet onderwijs. "Een zorgelijke ontwikkeling," vindt Ine Kamp, programmamanager van Graafschap bibliotheken.

In de strijd tegen de ontlezing tekenden de directeuren van Stichting Archipel Onderwijs en Graafschap bibliotheken afgelopen woensdag 20 november een contract voor drie jaar 'Bibliotheek op School'. Hiermee krijgen elf basisscholen uit Zutphen en Warnsveld, waaronder een AZC-school en een school voor speciaal onderwijs, gedurende drie jaar ondersteuning van de bibliotheek op het gebied van lezen, leesbevordering en digitale vaardigheden.

Maatwerk
Het programma 'Bibliotheek op school' biedt een complete toolkit voor het basisonderwijs, maar levert ook maatwerk. "Elke school is anders," zegt Kamp. "Elke school heeft zijn eigen problemen en uitdagingen, dus elke school krijgt van ons een persoonlijke aanpak."

De zorg om de dalende taal- en cijfervaardigheid van kinderen heeft Archipel er zelfs toe gebracht dit op te nemen in haar onderwijscurriculum. "Geen enkel kind verlaat laaggeletterd of laaggecijferd onze basisschool," zegt voorzitter Nelleke Eelman van Archipel nadat ze haar handtekening heeft gezet. De monden van twee bibliotheekmedewerkers vallen open van verbazing. "Het is een ferme ambitie," zegt haar collega Henk Mulder van Archipel. "We hanteren op onze scholen passend onderwijs, dus ook voor kinderen met een lager IQ. Dit doel is dus een forse uitdaging voor ons."

Lezen op school en thuis
"Bij lezen gaat het erom kinderen te stimuleren en enthousiasmeren," zegt Kamp. Het allerbeste is als kinderen op school én thuis lezen, dus ook ouders kunnen advies krijgen. "Kinderen moeten soms een drempel over voor ze ervaren dat lezen leuk is, zeker kinderen met leesproblemen," zegt Kamp. "Bij kinderen die veel lezen en waarvan de ouders veel voorlezen, neemt de leesvaardigheid toe en wordt lezen steeds leuker." Goed kunnen lezen heeft volgens Kamp veel voordelen. Zo kunnen kinderen die veel lezen vaak beter hun emoties verwoorden. "Hun woordenschat is groter waardoor ze zich beter kunnen uitdrukken."

Cyberpesten
Een ander belangrijk onderdeel van het programma is mediawijsheid. Daarbij gaat om informatievaardigheden als: Hoe zoek je iets op internet? Hoe weet je of wat je hebt gevonden juist is en hoe gebruik je de informatie? Tevens komt het gebruik van social media aan bod. Kamp: "We krijgen de laatste tijd vooral vragen uit het voortgezet onderwijs over sociale etiquette. De aanpak van online pesten bijvoorbeeld. Jammer genoeg worden wij pas ingevlogen als er al het één en ander op dat gebied gepasseerd is. Ik vind dat scholen daar in groep 5 of 6 al mee moeten beginnen."

Hoewel Archipel bekend is met het programma sluiten ze nu voor het eerst een meerjarencontract af. Mulder: "Nu zijn we voor langere tijd aan elkaar verbonden waardoor onze scholen kunnen bouwen aan continuïteit. En onze doelstelling, die willen we natuurlijk halen."

Meer informatie: www.debibliotheekopschool.nl voor ouders en scholen.

Directeur van Graafschap bibliotheken, Gerard Huis in 't Veld (r) en de voorzitter van het college van bestuur van de Stichting Archipel Onderwijs, Nelleke Eelman. Foto: Henk Derksen
De scholen van de Stichting Archipel, waarop de lees/mediacoaches worden ingezet. Foto: Henk Derksen

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant