Columns

Column Paul Bombeld - Zutphense minibus

Zutphense minibus

Op het winkelcentrum Dreiumme kom ik Wim Backers tegen. Wim en ik kennen elkaar vanuit de winkel. Tegenwoordig is Wim druk met de StapInStapUit bus die eind dit jaar in Zutphen en Warnsveld moet gaan rijden. En deze ontmoeting geeft direct de gelegenheid om eens te vragen of zijn project een beetje vordert. En zoals dat gaat zitten we even later in 't Warnshuus achter de koffie. Wim trakteert.

De laatste keer dat we elkaar spraken was in Zutphen. In de binnentuin van het 55-pluscomplex St. Elisabeth zat ik met de drie initiatiefnemers om de tafel. De plannen zaten toen in het bedenkstadium, maar zijn nu toch al behoorlijk gevorderd. Begin deze zomer heeft een soortgelijke bus zelfs al een proefrit gemaakt. Van het Odensehuis in Zutphen naar 't Warnshuus in Warnsveld en tenslotte naar het dienstencentrum Mulderskamp in de Hoven. En het is allemaal vlekkeloos verlopen, de reacties van mensen op straat waren unaniem positief. De bus lijkt overigens niet op de bussen die al tientallen jaren door de regio rijden. De minibus is een elektrisch voertuig, helemaal gesloten met vier deuren achter elkaar aan de zijkant. Eigenlijk passen er 14 personen in, maar dan moet de chauffeur een groot-rijbewijs hebben. En dat is niet handig met tientallen vrijwilligers. Uit de twee voertuigen die naar Zutphen komen, worden twee banken verwijderd en daarmee komt het maximale aantal passagiers op acht. Keurig binnen de limiet.

Sinds onze vorige ontmoeting hebben de initiatiefnemers niet stilgezeten. Bij de provincie Gelderland is een flink subsidiebedrag losgepeuterd voor een periode van een jaar en de gemeente Zutphen blijkt in het potje 'bestrijding eenzaamheid ouderen' ook nog wel wat geld te hebben zitten. En met OV-bedrijf Arriva, dat het openbaar vervoer in stad en streek verzorgt, is afgesproken dat zij een deel van de concessie overdragen aan de nieuwe stichting. En de rest van het geld moet komen van passagiers -lees 65-plussers- die per rit betalen, of een jaarabonnement nemen voor 60 euro. Daarmee kunnen ze onbeperkt hoppen tussen Warnsveld, het Vijverkwartier, het centrum en de Hoven. Want daar krijgt de bus in het eerste proefjaar een flink aantal haltes met een vaste dienstregeling.

Maar Wim -zo bescheiden als hij is- vraagt aan het einde ook nog even of ik een oproep wil plaatsen. Er hebben zich al 22 vrijwilligers gemeld, maar er moeten er nog minimaal 15 bij. Personen die het leuk vinden om op enkele vaste momenten per week de bus te besturen. Op 20 augustus staat er een kleine cursus op het programma. Hoofdonderwerpen: Hoe bestuur ik de minibus en hoe klap ik een rollator in? Want die kan ook mee, achter in de bus. Op de Facebookpagina StapInStapUit staat meer informatie.

Meer berichten