Michael Tsalka. Foto: PR
Michael Tsalka. Foto: PR (Foto: )

Musici van over de hele wereld te horen op Geelvinck Fortepiano Festival

ZUTPHEN - Het klankbeeld van de achttiende en negentiende eeuwse piano verschilt opvallend veel van de moderne concertvleugel. Ook de speeltechniek is heel anders. Een keur aan recent gerestaureerde historische piano's staat centraal bij het negende Geelvinck Fortepiano Festival 'Early Piano - Reset Classics' van 8 tot en met 22 augustus in Zutphen en Amsterdam. Met meer dan 30 concerten, een wandelconcert, een Schubertiade-weekend, een Pianola-Dag, masterclasses en een internationaal wetenschappelijk symposium.

De moderne vleugel is het resultaat van bijna drie eeuwen techniekontwikkeling, veelal gedreven door verandering in de muzikale smaak. Niet alleen de klankkleur verschilt hemelsbreed van hetgeen componisten uit de achttiende en eerste helft negentiende eeuw voor oren stond, ook de speeltechniek was veel directer op de snaren. De oorspronkelijke muziekuitvoering is - als je hiervoor open staat - een verrassende ervaring. Dit vormt ook een inspiratiebron voor hedendaagse componisten, van wie in het festival diverse premières te horen zullen zijn.

Artistiek leider, Michael Tsalka (Israël), heeft meer dan dertig musici uit de gehele wereld uitgenodigd voor deze negende editie met het thema 'de Muzieksalon'; onder meer Wolfgang Brunner (Mozarteum), Richard Egarr, Andrew Kirkman, Olga Pashchenko, Marina Rodriguez-Brià, Noam Vazana, Rembrandt Frerichs, Alon Sariel enz. Zo is er op Kasteel Hackfort in Vorden een Schubertiade 'en costume' met poëzie, dans en, uiteraard, Schubert. En de volgende dag, als eigentijdse tegenhanger, een 'Schubertiade' met de recent voltooide Omar Khayyám Cyclus van de Grieks-Nederlandse componist Aspasia Nasopoulou en andere nieuwe composities en poëzie uit Perzië, Spanje, Mexico en Australië.

Oude en nieuwe muziek uitgevoerd op historische piano's in hun oorspronkelijke omgeving, versterkt de beleving. Voor het eerst vormt de achttiende eeuwse kerkzaal van het zojuist geopende Luther Museum de achtergrond voor een tiental festivalconcerten. In Zutphen vindt het festival plaats in het Muziek Museum, dat met sluiting bedreigd wordt: de gemeente wil het rijksmonument 'De Wildeman' verkopen en heeft het museum per september de wacht aangezegd. Wellicht is dit de laatste mogelijkheid om dit museum, uniek in Nederland, te bezoeken.

Voor een impressievideo en een overzicht van de concerten, zie de website.


www.earlypiano.nl

Meer berichten