Karsten Gilhuis:
Karsten Gilhuis: "Ik weet nu dat het schrijven van een roman kan lukken." Foto: PR

Zutphense rechter Karsten Gilhuis schrijft misdaadroman

Algemeen

'Elke zondagochtend achter het toetsenbord'

Door Eric Klop

ZUTPHEN – De recensies liegen er niet om. Zo meldt Boekenroute.nl dat de roman niet alleen een uniek inkijkje geeft in de wereld van het strafrecht, de advocatuur en de rechtspraak, maar ook dat het gewoon een heerlijk boek is. 'Het leest als een trein en je wordt direct in het boek gezogen door een gruwelijke daad die zich in de eerste hoofdstukken voltrekt. Meerdere ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebbende verhaallijnen komen uiteindelijk allemaal samen in een meervoudige climax'. Waaraan de recensent toevoegt dat een rechter die een misdaadroman schrijft een bijzonderheid is.

Die rechter is Karsten Gilhuis uit Zutphen. En het boek luistert naar de titel 'De Overtreding', waarmee hij vorige maand debuteerde. "Hij beaamt dat een rechter die een misdaadroman publiceert voor Nederland een primeur is. "Maar in bijvoorbeeld Italië en de Verenigde Staten zijn er vakgenoten die al meerdere bestsellers in dit genre op hun naam hebben."

Toch was het Gilhuis er in eerste instantie niet om te doen om op zijn debuut juist dit label te plakken. "Het ging mij om een roman die tegen de achtergrond van justitie speelt. Met daders en slachtoffers. Mijn uitgever concludeerde uiteindelijk dat het dan om een misdaadroman gaat. Om in te kunnen delen op genre. 'De Overtreding' is echter zeker geen detective of whodunnit. Het doek beschrijft waarom bepaalde dingen zo zijn gegaan. Met personages die zich tekortgedaan voelen. Of zichzelf tekort dóen. Zoals ook in het echte leven het geval is."

Discipline
Karsten Gilhuis, nog net 44, werkt als rechter voor Rechtbank Gelderland en is momenteel in het belastingrecht zowel in het gerechtsgebouw te Arnhem als in zijn woonplaats actief. "Ik wilde invulling geven aan mijn wens om een verhaal de wereld in te sturen", verklaart hij de totstandkoming van zijn eerste roman. "Als rechter schoot het literaire schrijven er vanwege tijdgebrek steeds bij in. Totdat ik in 2015 het idee kreeg voor een plot en mij realiseerde dat áls ik nog eens een roman wilde schrijven dit nu moest gebeuren. Ik heb het serieus aangepakt, met discipline. Elke zondagmorgen zat ik achter het toetsenbord. Zoals anderen er met de racefiets op uit trekken of gaan hardlopen, gaf dit mij ontspanning. Een ochtend per week. De andere zes dagen was het pauze, waarmee je volgens mij bovendien een writer's block voorkomt. Hooguit dacht ik dan soms na over een volgend hoofdstuk. Uiteindelijk kom je er achter dat er genoeg woorden zijn om tot een boek te komen. Het is zelfs dikker geworden dan ik dacht."

"Het verhaalplan dat ik bij aanvang had kwam in grote lijnen uit", vervolgt Gilhuis. "En dan vraag je je af of het wel wat is. Ook dit hoort bij het schrijfproces. Mensen die het manuscript lazen bevestigden mij om het aan te bieden bij uitgeverijen. De grotere hielden zich oorverdovend stil. Bij Elikser, een kleinere uitgever te Leeuwarden die nog de menselijke maat hanteert en onder meer ook de debuutroman van voormalig Zutphens stadsdichter Eke Mannink in portefeuille heeft, had ik beet. Binnen een week kreeg ik een enthousiaste reactie. Elikser heeft nog liefde voor het boek. En dat zeg ik niet omdat deze uitgever mijn debuut op de markt heeft gebracht. Met haar redactionele begeleiding werd het boek nóg beter."        

Togadragers
Karsten Gilhuis stamt naar eigen zeggen uit een geslacht van togadragers. Zijn beide grootvaders waren dominee en zijn vader was juridisch hoogleraar in Tilburg. Als gymnasiast leek het met hem even een andere kant uit te gaan. "Ik vond het leuk om te schrijven. Mijn docent Nederlands stimuleerde mij daarin. Hij daagde mij uit om literaire opstellen te schrijven. Een bijzondere man. Aan het eind van de les legde hij weleens een boek op mijn tafel en zei: 'Dat is goed voor jou…' Zo kun je ook gevormd worden. Ik dacht er zelfs aan om Nederlands of journalistiek te gaan studeren. Maar uiteindelijk heb ik er lafhartig voor gekozen om in de voetsporen van mijn vader te treden…", lacht de Zutphense rechter/schrijver. Niettemin draagt zijn debuutroman er toe bij dat hij de smaak van het literaire scheppen weer helemaal te pakken heeft. Ik stop absoluut niet met mijn andere werk, maar kan mij evenmin voorstellen dat ik niet nóg een boek zal produceren. Ik weet nu dat het kan lukken. Over een poosje ga ik wellicht opnieuw aan de slag. Mijn uitgever gaf aan dat ik ook een liefdesroman zou kunnen schrijven. Of ik dát doe is echter punt twee."

Zelf leest Gilhuis ook wel misdaadliteratuur of aan moord en doodslag gerelateerde lectuur. Zonder die als voorbeelden voor zijn eigen schepping te duiden noemt hij naast boeken van Dan Brown en John Grisham, 'Judas' van Astrid Holleeder en de biografie van misdaadjournalist John van den Heuvel. Wel deed hij schrijftechnisch en qua opbouw van de spanningsboog inspiratie op uit de romans van met name Tom Wolfe. "En van 'Civil Action' van Jonathan Harr heb ik eveneens het nodige opgestoken. Dit boek gaat over een civiel proces dat in de Verenigde Staten is gevoerd en daar regelmatig als leerboek op de rechtenfaculteit wordt gebruikt. Het gaat over taaie juridische kost, maar is toch boeiend", verloochent hij zijn juridische loopbaan geenszins.

In zijn debuutroman 'De Overtreding' leiden thema's als liefde, geloof, (on)trouw, wraak en verdriet tot een plot die Karsten Gilhuis hier uiteraard voor zich zelf houdt. Benieuwd hoe het verhaal uitpakt? De misdaadroman is à 22,50 euro verkrijgbaar via alle (online)boekhandels.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant