Columns

Oerend Smart | Voetgangersparadijs

Voetgangers-paradijs

Ook op een doordeweekse dag is het levendig in het centrum van de Spaanse stad Pontevedra. Mensen flaneren, winkelen of zitten op een terrasje met elkaar te kletsen. Als je goed luistert, hoor je fluitende vogels, spelende kinderen en andere huis-tuin-en-keukengeluiden. Twintig jaar geleden was dat wel anders. De binnenstad van Pontevedra was een en al verkeer, slechts weinig mensen waagden zich op straat. Voor hun inkopen pakten de inwoners vooral de auto.

Dat het centrum van Pontevedra is opgebloeid, is te danken aan Miguel Fernández Lores. Sinds 1999 is hij burgemeester van de bijna 83.000 inwoners tellende stad in het noordwesten van Spanje. Toen Lores aantrad, introduceerde hij snel zijn radicale filosofie: weg met de auto en voorrang aan de voetganger. Ondanks oppositie van de middenstand zette de burgemeester zijn plannen door. In het historische stadscentrum – een zone van 3,5 km² – kwam er een verbod op doorgaand verkeer. Tegelijkertijd kreeg de openbare ruimte een facelift. Het voetgangersgebied werd enorm uitgebreid, overal kwamen banken, speelplekken en groene ruimtes. Sindsdien worden grote winkels aan de stadsrand geweerd; in plaats daarvan krijgt de detailhandel in het centrum prioriteit. Voertuigen die er toch moeten zijn, bijvoorbeeld om winkels te bevoorraden, mogen alleen stapvoets rijden en niet langer dan een kwartiertje parkeren. De politie controleert het nauwgezet en bij overtreding zijn de boetes hoog. Wie zijn auto langere tijd wil laten staan, kan terecht op één van de 15.000 parkeerplekken aan de rand van de binnenstad. Parkeren is meestal gratis.

Het beleid van de autovrije binnenstad is aangeslagen – en hoe! In Pontevedra hebben de voetgangers het centrum op de automobilisten terugveroverd. De belangrijkste voorzieningen zijn te voet prima bereikbaar; op metrokaart-achtige borden kunnen wandelaars zelfs zien hoeveel meter en minuten het lopen is. Met het terugdringen van het autoverkeer is het aantal ongevallen gedaald – sinds acht jaar zijn er in de binnenstad geen verkeersdoden meer te betreuren. Verder is de CO²-uitstoot in het stadscentrum met bijna 70% gereduceerd. En ook de winkeliers profiteren van de maatregelen: tegen de verwachting in zijn hun omzetten gestegen. In de regio is de heropleving van Pontevedra niet onopgemerkt gebleven. Was het eerst een krimpstad, de afgelopen jaren heeft de plaats er 12.000 nieuwe inwoners bijgekregen. Er komen ook steeds meer bezoekers, onder wie beleidsmakers die willen weten hoe je een aantrekkelijk centrum kunt maken.
Overigens is burgemeester Lores naast 'voetganger nummer één' (zoals hij zichzelf gekscherend noemt) fervent automobilist. Hij woont namelijk op het platteland. Daar heb je een auto nodig, zegt hij, anders dan in de stad. Het is een aansprekende visie, zeker in deze tijd. Voetgangersparadijs Pontevedra, dat bruist als nooit tevoren, heeft er in elk geval baat bij.

Meer berichten