De Lange Hofstraat. Foto: Alize Hillebrink
De Lange Hofstraat. Foto: Alize Hillebrink

Voetganger krijgt voorrang in Lange Hofstraat

Algemeen

ZUTPHEN - Na jaren van voorbereiding ligt er nu een definitief ontwerp voor de herinrichting van de Lange Hofstraat. "Voetgangers en fietsers krijgen voorrang op auto's," aldus wethouder Annelies de Jonge. Als de gemeenteraad akkoord gaat met het ontwerp en de kosten, dan gaat in oktober de eerste schop in de grond.

Door Alize Hillebrink

"De Hofstraat is een prominente straat en één van de belangrijkste straten in de binnenstad," zegt wethouder Annelies de Jonge. De herinrichting van de verbindingsweg is de eerste stap van een grote metamorfose in aan de zuidkant van de binnenstad, ook wel de Poort van Zuid genoemd. Waar nu de auto centraal staat, krijgt na de metamorfose de voetganger voorrang. De fietser krijgt hierbij nog voldoende ruimte. "Voetgangers en fietsers krijgen voorrang op de auto's. Auto's zijn te gast," benadrukt De Jonge. Door de straat op deze manier in te richten komt volgens de gemeente het accent te liggen op meer levendigheid in de stad.

Klachten
Al sinds de vorige herinrichting van de Lange Hofstraat in 1999, zijn er klachten over de inrichting van de straat. De stoepstenen van basaltlava zijn in combinatie met de dwarshelling hobbelig en worden bij nat weer glad. Voetgangers lopen daardoor ongemakkelijk en kiezen ervoor op de trottoirband of op de rijbaan te lopen. Ook tijdens de donderdagmarkt, wanneer de Lange Hofstraat dienst doet als uitloop van de markt voor het opstellen van marktkramen, wordt de huidige inrichting als onpraktisch ervaren.

In de nieuwe inrichting worden de stoepen breder, namelijk 2,75 meter. De rijbaan wordt smaller, namelijk 4 meter. De helling van de stoep wordt 2 procent. Tevens, om het hoogteverschil met de stoepen te verkleinen, komt de rijbaan iets hoger te liggen.

Hergebruik
Bij de herinrichting worden de huidige materialen voor een belangrijk deel hergebruikt. De huidige stenen van de weg worden hergebruikt in de stoepen. Deze worden hierdoor gelijkmatiger en prettiger om op te lopen. Om het beeld minder vlak te maken wordt deze gemixt met soortgelijke stenen van een ander formaat. Ook krijgen de stoepen schuine randen, wat laden en lossen vergemakkelijkt. "De huidige stoepstenen zullen elders in de stad weer worden toegepast," aldus De Jonge.

Afgesloten voor verkeer
De gemeente wil starten met de eerste fase tussen 13 oktober en 22 november. Dit is na de Bokbierdag en voor de intocht van Sinterklaas. De tweede fase vanaf maart 2020 tot Koningsdag. De Hofstraat zal gedurende die perioden worden afgesloten voor verkeer. "Dat zal wel overlast geven," zegt De Jonge. De wethouder verwacht minder overlast dan met de afsluiting van de IJsselkade. "Er komen duidelijke omleidingsroutes."

Duurste variant
Omdat de herinrichting van de Lange Hofstraat wordt geschat op 340.000 euro is de in 2018 beschikbaar gestelde 200 duizend euro niet voldoende. Door de keuze voor natuursteen komen de kosten 46 duizend euro hoger uit. Ook valt de uitvoering duurder uit volgens wethouder De Jonge. De gemeente vraagt daarom de gemeenteraad om een aanvullend krediet van 140 duizend euro. Het ontwerp van de Lange Hofstraat wordt gedaan door MTD Landschapsarchitecten. Dit bureau ontwerpt ook de Poort van Zuid, zodat het gebied één geheel wordt, aldus de gemeente.

Informatieavond Poort van Zuid
Naast de herinrichting van de Lange Hofstraat wil de gemeente het 's Gravenhof en het Vispoortplein een metamorfose geven. Doel van deze ontwikkeling is dat 's Gravenhof een levendige en aantrekkelijke plek en entree wordt van de binnenstad vanuit het zuiden.

Op maandag 15 april is hierover een informatieavond. Tijdens deze avond wordt het schetsontwerp gepresenteerd. Het programma start om 19.00 uur, inloop 18.45 uur, in de Burgerzaal aan de Lange Hofstraat 4 in Zutphen.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant