Het WK trial wordt op 22 en 23 juni 2019 in Zelhem gehouden. Foto: Wiljan te Mebel
Het WK trial wordt op 22 en 23 juni 2019 in Zelhem gehouden. Foto: Wiljan te Mebel

WK trial Zelhem werpt zijn schaduw vooruit

ZELHEM - De belangstelling en reacties die sinds het bekend worden van de WK trialplannen in Zelhem zijn losgekomen, hebben de organisatie toch wel verrast. Vanuit het gehele land en zelfs daarbuiten is enthousiast en positief gereageerd op het WK-avontuur. De feiten zijn bekend: op 22-23 juni 2019 is iedereen uitgenodigd op de motorsportaccommodatie 'de Langenberg' voor een wedstrijd voor het WK trial.

Dat de ZAMC, met in haar kielzog de KNMV, dit aandurft wordt algemeen als een geweldige uitdaging en superstoer ervaren. Unaniem is men eveneens van mening dat wat eigenlijk niet voor mogelijk werd gehouden bij de ZAMC in goede handen is en tot een goed einde kan worden gebracht. Het vertrouwen in de club is gelukkig groot. Uiteraard werkt dat aanstekelijk op de organisatie die dit vertrouwen onder geen beding zal willen schaden.
Sport7, de promotor van het FIM Trial World Championship, denkt er kennelijk ook zo over, want inmiddels is op hun site www.trialgp.com een prachtig artikel geplaatst onder de veelzeggende kop 'TrialGP goes Dutch'. Hier wordt de lezer geïnformeerd over hoe het zover gekomen is dat er na 40 jaar weer een GP trial op Nederlandse bodem wordt georganiseerd.

Alle wedstrijd categorieën bekend
Onlangs heeft Sport7 ook gepubliceerd welke trial-categorieën er in Zelhem aan de start komen en gelukkig zijn hierbij de wensen van de ZAMC gehonoreerd. Alle grote namen zijn van de partij, een geweldige impuls voor het evenement!
De belangrijkste klasse is de die van de TrialGP-rijders, met als absolute blikvanger meervoudig wereldkampioen Toni Bou uit Spanje. "Het is werkelijk onvoorstelbaar wat die man op een motor kan. Het wordt dan ook een hele toer om de hindernissen zo te bouwen dat er door hem strafpunten worden gehaald!" Deze 'buitencategorie' van de sport telt zo'n vijftien rijders.

Toptalenten krijgen kans
Trial2 staat als tweede op het programma. De deelnemers in deze klasse staan te popelen om in de toekomst te mogen promoveren naar de TrialGP. Maar het zijn ook rijders die actief zijn in het Europees Kampioenschap waar ze de top vormen. Hierin acteert bijvoorbeeld Mateo Grattarola uit Italië - in 2012 al winnaar bij de EK in Zelhem - en Toby Martin uit Engeland, vorig jaar op de hoogste trede van het podium bij de Gelderse EK-ronde.
Als derde categorie komt de Trial 125 aan de start, met jongemannen die hun eerste schreden zetten op het WK-platform. Stuk voor stuk talentvolle rijders die vanaf 14-jarige leeftijd mogen inschrijven, mits ze in eigen land hebben bewezen uit het juiste hout te zijn gesneden.

Elektrische stimulans
Met deTrial-E Cup als vierde klasse loopt men met elektrische motoren voorop in de vaart der volkeren. De Rabobank heeft de E-bikes voor het ambitieuze Zelhemse programma een stevige impuls gegeven door deze klasse te adopteren. In deze categorie rijden enkele absolute toprijders die daarmee deze nieuwste categorie de boost geven tot een volwaardige kampioenscategorie.
De motorindustrie heeft inmiddels aangegeven met de komst van een aantal nieuwe modellen van 'stille motoren' de handschoen op te pakken. Ook komen ze hiermee tegemoet aan de wensen uit de milieuwereld die met een kritisch oog meekijkt. Met name Yamaha uit Japan en Gas Gas uit Spanje hebben wedstrijdmotoren gebouwd die zeker hun mannetje zullen staan in de trialwereld.

Aanpassing van secties
Door de vele positieve reacties, met de conclusie dat dit een grote toeloop van bezoekers tot gevolg kan hebben, is besloten tot een herpositionering van de hindernissen op de Langenberg. Normaliter liggen er vier secties pal naast elkaar tegen de befaamde helling aan de zuidzijde van het terrein, maar inmiddels zijn de werkzaamheden gestart om een daarvan in zijn geheel te verhuizen naar de bovenzijde van de berg. Hiermee wordt een betere spreiding van de vijftien verplichte hindernissen gerealiseerd, bedoeld om het publiek beter zicht te geven. Tegelijkertijd worden de drie overige secties op de helling overzichtelijker om te volgen. Honderden tonnen rotsblokken worden hiervoor verplaatst. Een win-winsituatie derhalve, alles voor het kijkplezier van het publiek.

Getrainde medewerkers
Binnenkort start de ZAMC met het werven en opleiden van de circa tweehonderd medewerkers. "Qua voorbereidingen is het nog lang geen gelopen koers, sterker nog: het echte werk gaat nu pas beginnen!" Echter de organisatie is vol vertrouwen, de activiteiten verlopen volgens een strak plan en waar mogelijk worden werkzaamheden uitbesteed aan professionele bedrijven. Met de gemeente wordt het vergunningentraject zorgvuldig afgewerkt.
"Hoe dan ook, de WK trial 2019 in Zelhem MOET de boeken ingaan als uniek, apart maar zeker als een geslaagd trialproject."

Meer berichten