Mirjam van Tiel: “Mijn deelname aan de Nederlandse Toneeljury straalt ook uit op Zutphen.” Foto: Eric Klop
Mirjam van Tiel: “Mijn deelname aan de Nederlandse Toneeljury straalt ook uit op Zutphen.” Foto: Eric Klop

Hanzehofdirecteur in jury Nederlandse toneelprijzen

Algemeen

Op de bres voor het toneelklimaat

Door Eric Klop

ZUTPHEN - 'Een waar theaterevenement dat iedereen moet zien omdat het relevant is'. 'Een Griekse tragedie die de moderne tijd vormgeeft'. Zo luidt een tweetal overwegingen van de Nederlandse Toneeljury bij haar selectie van de elf beste toneelvoorstellingen die het afgelopen seizoen te zien waren in de Nederlandse theaters. Ook de nominaties voor onder meer de meest indrukwekkende hoofd- en bijrollen maakte het comité onlangs bekend. Mirjam van Tiel, directeur en programmeur van de Zutphense Hanzehof, is een van de zeven vakmensen die tevens beslissen welke voorstellingen, acteurs en actrices uiteindelijk een der felbegeerde toneelprijzen in de wacht slepen.

Hedwig Verhoeven, directeur van de organiserende Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) vroeg Van Tiel een jaar geleden. "We kennen elkaar al uit de periode dat ik in Amsterdam programma's samenstelde waarin podium- en beeldende kunsten een zekere verbinding hadden", verklaart de Zutphense theaterdirecteur. "Daar ontstond 'mijn neus' voor wat bijzonder is en kan ik het kantelpunt duiden van een goede voorstelling naar een topprestatie. Dat geldt bovendien voor acteurs. Is hij of zij vervangbaar? Maakt de speler het verschil? Heel interessant is dan ook om mijn mening te toetsen aan die van de andere juryleden. Hebben zij hetzelfde gevoel of niet? En daar dan over in discussie gaan."

Het toneelaanbod was het afgelopen seizoen groot. "En bleek kwalitatief vaak puik in orde", meent Mirjam van Tiel. "Aan de hand van premièrelijsten maakt de jury een eerste selectie die bekeken gaat worden. Daarnaast moeten we in het veld onze oren en ogen goed open houden. Het mag niet zo zijn dat een topprestatie buiten ons gezichtsveld blijft. Niettemin moet je toch voortdurend schrappen. Heel lastig soms, maar uiteindelijk kan er in de diverse categorieën maar één de beste zijn", aldus de Zutphense theaterexpert die de komende jaren als vicevoorzitter van de Nederlandse Toneeljury door het leven gaat. "Naar een voorzitter zijn we nog op zoek. Die heeft wel affiniteit met de theaterwereld, maar fungeert vooral als boegbeeld. De afgelopen jaren was dat voormalig parlementair verslaggever Ferry Mingele."

Het afgelopen seizoen bracht een paar honderd professionele toneelvoorstellingen. Van wat overbleef na de eerste schifting woonde Van Tiel er 45 bij, waarvan vijftien in de Hanzehof. "Daarnaast kon ik mijn licht opsteken via beeldregistraties die alleen voor de jury toegankelijk waren. Heel boeiend allemaal, want je pikt bijzonderheden op en ontdekt talent. Precies zoals ik ooit in Amsterdam deed. Daarnaast steek ik zo mijn nek uit voor de landelijke toneelwereld die voortdurend in beweging is. En ja, Zutphen, daarvoor heeft mijn jurywerk absoluut een meerwaarde…"

Mirjam van Tiel en haar vakgenoten doen 16 september hun ultieme oordeel uit de doeken tijdens het Gala van het Nederlands Theater dat plaatsheeft als feestelijk slotakkoord van het Nederlands Theaterfestival in de hoofdstedelijke Stadsschouwburg. Dan is bekend welke toneelvoorstelling het voorbije seizoen als beste uit de bus is gekomen en wie de Louis d'Or, Theo d'Or, Arlecchino en Colombina voor beste mannelijke dan wel vrouwelijke hoofd- en bijrol thuis op de schoorsteen mag zetten.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant