Een gedeelte van de kaart met vliegbewegingen. Foto: PR
Een gedeelte van de kaart met vliegbewegingen. Foto: PR

Consequenties uitbreiding Lelystad Airport voor Zutphen

Algemeen

ZUTPHEN - Nationaal, regionaal en lokaal is er veel verzet tegen de uitbreiding van luchthaven Lelystad. Welke consequenties de toename van het aantal vliegbewegingen zal hebben voor Zutphen is nog onduidelijk. Woensdag 21 februari heeft minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) bekendgemaakt dat de uitbreiding van Lelystad Airport met zeker een jaar wordt uitgesteld. Met dit uitstel komt er tijd voor meer onderzoek naar de effecten van de uitbreiding voor onder andere Zutphen. Dorien Bogerd, fractievoorzitter van Stadspartij Zutphen-Warnsveld: "Het onderzoek dat er nu ligt rammelt aan alle kanten."

Door Alize Hillebrink

Vorig jaar al ontving Stadspartij Zutphen-Warnsveld verontruste reacties van inwoners. Bogerd: "Toenemende geluidsoverlast is een veel gehoorde zorg, maar ook een groter veiligheidsrisico en verhoogde uitstoot van CO2, metaaldeeltjes en fijnstof die schadelijk zijn voor milieu en gezondheid." Ook partij BewustZW maakt zich zorgen en stelde schriftelijk vragen aan het college. Eind vorig jaar nam de Stadspartij het initiatief tot een motie met de oproep: Doe het in één keer goed, kies voor principiële herindeling van het luchtruim, herstel alle rekenfouten, en doe luchthaven Lelystad pas open in 2023. De motie werd door de Zutphense gemeenteraad unaniem aangenomen.

Gebrek aan communicatie
De Stadspartij verwijt het college gebrek aan communicatie. Bogerd: "Zowel de gemeenteraad als de inwoners van Zutphen en Warnsveld worden niet of slechts summier op de hoogte gehouden van wat er gebeurt en in de media treffen we geen uitspraken aan die blijk geven van een sterke lobby naar de landelijke overheid." Wethouder Oege Bosch: "De gemeente Zutphen voert intensief overleg over de uitbreiding van Lelystad Airport en daarin wordt één lijn gevoerd. Ons gezamenlijke standpunt is: eerst het luchtruim goed indelen en dan pas vliegen." Bogerd: "Dit standpunt hoor ik nu voor het eerst. Tot nu toe hebben we hier telkens vragen over moeten stellen, het zou fijn zijn als de gemeente uit zichzelf deze informatie had gegeven."

Wethouder Oege Bosch legt de kritiek naast zich neer: "De raad wordt regelmatig schriftelijk geïnformeerd en de gemeente zet zich maximaal in op het onderwerp uitbreiding Lelystad Airport. Twee weken geleden zat ik aan tafel met de provincie en het ministerie en vorige week was ik met minister van Nieuwenhuizen op een bijeenkomst met bewoners en bestuurders in Deventer. Wanneer er sprake is van geluidhinder of onveiligheid voor Zutphen dan zullen wij ons verzetten."

Wachtruimte boven Lochem
Als medeaandeelhouder van het vliegveld Teuge zet Zutphen zich ook in om economische schade van het op één na grootste paracentrum van Europa te voorkomen. Bosch: "We proberen zoveel mogelijk andere gemeenten te steunen waar nodig. Zo wordt waarschijnlijk de wachtruimte voor vliegtuigen op weg naar Lelystad Airport - nu gepland boven Ommen - verplaatst naar boven Lochem." Wachtruimten zijn nodig voor vliegtuigen die niet direct op Lelystad Airport kunnen landen. "De vlieghoogte zal ook daar rond de 2700 meter bedragen en het gebruik hiervan beperkt tot maximaal tien keer." Welke consequenties dit zal hebben voor Zutphen is niet bekend. Bosch: "We houden de ontwikkelingen goed in de gaten en blijven intensief betrokken."

Toelichting kaart
Met de opening van vliegveld Lelystad, zal het aantal vliegbewegingen in Oost-Nederland (Gelderland en Overijssel) aanzienlijk toenemen, eerst met 10.000 vliegbewegingen per jaar tot 2023 en daarna stijgend naar 45.000 vliegbewegingen per jaar in 2043. De aanvliegroute (west-oost gaand) passeert Zutphen aan de noordzijde ter hoogte van Gorssel. De uitvliegroute (noord-zuid gaand) passeert Zutphen aan de westzijde ter hoogte van Klarenbeek. De aangekondigde hoogte van deze overvliegende vliegtuigen zal ter hoogte van Zutphen maximaal 2700 meter zijn.  Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) vindt dat er na 2023 standaard hogere aanvliegroutes moeten worden gebruikt.


Kaart met de te verwachten vliegbewegingen. Afbeelding: PR

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant