Afbeelding

Column Paul Bombeld - N348: hoezo gevaarlijk?

Algemeen Columns

N348: hoezo gevaarlijk?

In de aanloop naar de lokale verkiezingen organiseren zo'n beetje alle politieke partijen informatieavonden. Zo ook de plaatselijke VVD, vanavond in het Koelhuis in de Noorderhaven. Ik glip geheel incognito naar binnen. Eens even kijken of hier nog iets te beleven valt.
De eerste spreker is nauwelijks begonnen of ik val al door de mand. Op de vraag of er ook nog mensen in de zaal zijn die nog niet weten op welke partij ze gaan stemmen steekt er slechts eentje een bescheiden vingertje omhoog. En dat ben ik. Vanavond zit ik dus in een Zutphense enclave vol liberalen. Eigenlijk is dat jammer, een hele avond spreken voor eigen parochie. Ik wil graag spektakel.

De sprekers en de zaal keuvelen van onderwerp naar onderwerp. Op dit moment wordt gesproken over de snelheidsverlaging van 80 naar 60 kilometer per uur op de N348 van Eefde naar Gorssel. De snelheid moet van aanwonenden naar beneden en de veiligheid omhoog. De weg is nu levensgevaarlijk. En als je dat maar vaak genoeg roept gaan de gemeente Lochem en de provincie dat gewoon geloven. Nu rijd ik regelmatig over deze weg en als eerste moet ik bekennen dat het mij overdag -en zeker in de spits- bijna nooit lukt om boven de 65 kilometer per uur te komen. Altijd zit er wel een treuzelaar, langzame vrachtauto of tractor voor me. Die toegestane 80 kilometer haal ik bijna nooit. En dan het aantal ongevallen, ook dat is ten opzichte van andere N-wegen niet opvallend hoog. En al helemaal niet als we de enorme hoeveelheid verkeer in oogschouw nemen.

Ik besluit vanavond de gedeputeerde dan maar direct om de onderliggende cijfers te vragen. Hoeveel ongelukken vinden op deze weg plaats, ten opzichte van soortgelijke wegen in de regio? En als er dan een ongeval plaatsvindt, komt dat dan omdat de weg onveilig is of omdat de veroorzaker mogelijk zat te bellen of te whatsappen? Maar helaas, de gedeputeerde heeft geen cijfers beschikbaar. Ze kan de zaal en mij niet vertellen hoeveel voertuigen dagelijks passeren en hoeveel ongevallen er plaatsvinden. Jammer, dat lijkt mij juist zeer interessant. Thuis ben ik eens even gaan zoeken. Een paar jaar geleden heeft de ANWB de veiligheid van provinciale wegen onderzocht. En de uitkomst was dat de wegen naar Voorst en Vorden véél gevaarlijker zijn dan de weg naar Gorssel. En ongelukken gebeuren helaas overal.

Met deze aanpak lijkt het erop, dat als brokkenpiloten al bellend ongelukken veroorzaken, de provincie -als reactie- de wegen voor miljoenen veiliger gaat maken. Een vreemde reactie. Mij lijkt het verstandiger dat bellen en appen eens aan te pakken. Ik ben het vanavond dan ook met de zaal eens, laat die weg lekker 80.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant