Werknemers Lidl Zutphen eisen verbetering van arbeidsomstandigheden

Algemeen

ZUTPHEN - Donderdag 13 juli om 15.00 uur overhandigen ongeveer 25 werknemers van het Lidl-filiaal in Zutphen een petitie aan Dennis Pullen, verkoopmanager regio Tiel bij Lidl. Ze eisen een verbetering van hun arbeidsomstandigheden. FNV-lid en allround winkelmedewerker Gamze Bozkurt: "We zijn trots op ons werk en zetten ons dagelijks in voor tevreden klanten en een goede omzet. Maar we willen wel op een verantwoorde, duurzame en plezierige manier kunnen werken. Zoals nu met ons wordt omgegaan, is verre van respectvol en gezond."

De petitie is ondertekend door 71% van de werknemers van het Lidl-filiaal in Zutphen. Ze willen onder andere een respectvolle communicatie en omgang, een eind aan de intimidatie en verlaging van de werkdruk. "Afspraken worden niet nagekomen en zowel de planning als de roosters kloppen vaak niet", vertelt Jeffrey Schrijver FNV-lid en allround medewerker. "Hard werken is niet erg maar het is zoveel fijner werken zonder intimidatie." De werknemers willen dat het Lidl-management voor 20 juli aanstaande hierover in gesprek gaat met vakbond FNV Handel.        

Fatma Bugdayci van FNV Handel vult aan: "In dit filiaal is het hek van de dam. Geschreeuw, intimidatie en het niet nakomen van afspraken is eerder regel dan uitzondering. Dit kan echt niet. Het personeel is de ruggengraat van een supermarkt. Zonder goed personeel geen goede omzet."

Supermarkten behalen elk jaar weer recordomzetten; afgelopen maand haalden de supermarkten een omzet die 5,7% hoger was dan de omzet in juni 2016. Dat is goed voor de branche, maar de bond signaleert tegelijkertijd dat het personeel steeds meer onder druk wordt gezet. Bugdayci: "Dan gaat er dus iets niet goed. De onderhandelingen voor de cao supermarkten lopen momenteel. Wat ons betreft zien de supermarktmedewerkers iets van deze recordomzetten terug in hun portemonnee."

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant