Afbeelding

Paul Bombeld - Vreemde advertenties

Algemeen Columns

Vreemde advertenties

Als ik kort of langer buiten de regio vertoef ben ik altijd geïnteresseerd in het nieuws ter plaatse. Tegenwoordig gaat dat gemakkelijk met de Google Nieuws App. Deze app geeft een overzicht van het nationale en internationale nieuws. Maar omdat Google weet waar ik mij bevind, krijg ik ook een overzicht van het plaatselijke nieuws en weer. Superhandig. En als ik mij iets verder in het lokale nieuws wil verdiepen koop ik de regionale krant of -nog leuker- blader ik door de gratis weekbladen. Zo ook afgelopen zaterdag.

De caravan staat een lang weekend op camping De Domp in Sneek, maar omdat het deze ochtend regent vertoeven mevrouw Bombeld en ik in Leeuwarden. Rond het middaguur lunchen we bij Laura & De Chef, zo'n hippe tent waar de kaart een boerenuitsmijter al lang niet meer kent. Daar op de stamtafel ligt zomaar de Huis aan Huis, hét gratis weekblad van de Friese hoofdstad. En dan lees ik alles wat belangrijk is. Van een Jumbo die is heropend, via een schoolklas die de opening van een veilig kruispunt viert tot de plaatselijke politieke beslommeringen. En natuurlijk ook de advertenties.
Dan valt mijn oog op een dubbele pagina in het midden van de krant. Een 3-zitsbank is frontaal gefotografeerd met op de bank twee uitdagende dames in pikante rode lingerie. De linker dame heeft een fototoestel in de hand en bij de andere dame zit een langharige poes tussen haar benen. 'Da's niet voor de poes' staat er in grote letters boven. En onder de foto staat 'Daar houdt niemand een kater aan over'. Ik begrijp zelf ook niet hoe het kan, maar deze advertentie trekt direct mijn aandacht. Misschien was dat ook wel de bedoeling van de plaatselijke lingeriewinkel of erotische club. Maar niets van dit alles, deze advertentie is gewoon van een dierenspeciaalzaak die jubileert. Geen feestadvertentie met knuffelkonijntjes of schattige hondjes, bij dit 10-jarig bestaan kiest de eigenaar voor twee stoeipoezen op de bank. Maar of zo'n bijzonder pikante uiting nu goed is voor het imago van de zaak? Ik heb zo mijn twijfels.

Maar het kan nog gekker. In Enschede, waar ik mijn jeugd doorbracht, hadden we indertijd een tapijtwinkel die veelvuldig en ook opvallend adverteerde. En toeval of niet, ook daar in het gratis weekblad met de naam Huis aan Huis. En deze advertenties waren nog vreemder dan die van deze dierenzaak uit Leeuwarden. Zo vreemd dat ik acuut besloot bij Benno Amelink Tapijt nooit vloerbedekking te kopen. Want de wekelijkse slogan van het tapijthuis luidde: 'Dat wat de bok doet met de geit, dat doet Benno met tapijt'. Als onwetende puber had ik daar toch wel vreemde gedachten bij...

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant