Afbeelding

Column Paul Bombeld - Stadspromotie

Algemeen Columns

Stadspromotie

Ik weet niet of het u is opgevallen, maar Zutphen stond de afgelopen week bijna dagelijks in het landelijke nieuws. De nationale pers wist onze Hanzestad keer op keer te vinden. En dat was helaas niet altijd even fraai.

De spits werd afgebeten door de 'foute agent' Jesper D. uit Zutphen. Hij is gearresteerd op verdenking van het schenden van het ambtsgeheim. Gelukkig komt dat niet al te vaak voor, dus het was even groot nieuws. En toen volgde een politie-inval bij Stefan S. met zijn beleggingsproduct Hollandse Wind. Deze inwoner van Zutphen gebruikte zijn creativiteit om luchtkastelen te verkopen. Dat heet geloof ik oplichting. En tenslotte rukte de nationale pers dit weekend opnieuw uit naar Zutphen. De huidige wedstrijdsecretaris Wiljo L. van voetbalvereniging AZC blijkt in het verleden zijn handjes niet thuis te hebben kunnen houden. En dat zijn uiterst gevoelige zaken. Zutphen stond drie keer in de landelijke schijnwerpers, alleen niet zo fraai.

Maar gelukkig is daar dan ook nog Mark Schuitemaker, de grote man van Zutphen Promotie. Ver weg van de waan van de dag probeert hij Zutphen positief onder de aandacht te brengen van het landelijke publiek. En dat vraagt veel geduld en veel creativiteit. Het is een doorlopend -en voor velen onzichtbaar- proces om journalisten op al het moois van de Hanzestad te wijzen. En deze week lukte het Mark in ieder geval om in de nieuwsbrief van de Nederlandse Spoorwegen een prachtige stadswandeling door Zutphen opgenomen te krijgen. En Zutphen hoort ook nog eens bij de beste tien binnensteden van Nederland. Super, ga zo door Mark!

Jaren geleden was ikzelf verantwoordelijk voor de publiciteit van het 'Kleurenpalet van de Achterhoek'. Iedere zomer, tien weekenden lang, kwamen kunstschilders uit binnen- en buitenland naar de Achterhoek om het prachtige landschap en de dorpjes op schilderdoek vast te leggen. Jarenlang stuurde ik vroeg in het voorjaar een heleboel landelijke kranten en tijdschriften persberichten over en foto's van dit unieke evenement. Vaak tevergeefs, maar soms zag je er iets van terug in bladen als Landleven en Seasons. En toen kwam een voltreffer. De Reiskrant van de Telegraaf op zaterdag pakte geheel onverwachts uit met twee volle pagina's van het Kleurenpalet in Zutphen. Meer dan 1 miljoen lezers zagen prachtige foto's van kunstschilders op de mooiste plekjes in en rond onze historische binnenstad. Wat waren we blij.

Maar het kan ook veel eenvoudiger. Als Zutphen gewoon heel veel geld uittrekt voor stadspromotie koopt Mark gewoon heel veel reclamespotjes op de landelijke tv. Maar dat is eigenlijk niet realistisch. Want reclamespotjes zijn ongelofelijk duur. En iedereen in de branche weet dat reclame voor de helft weggegooid geld is. Er is echter een probleem, ze weten niet welke helft.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant