Melanie Jacobs en Marcel Schepers voor de deur van een van de WeHelpen-balies. Foto: Meike Wesselink
Melanie Jacobs en Marcel Schepers voor de deur van een van de WeHelpen-balies. Foto: Meike Wesselink

WeHelpen is eigenlijk hetzelfde als ouderwetse naoberhulp

Algemeen

Zutphen - Hulp bij tuinieren, samen boodschappen doen of vervoer naar het ziekenhuis regelen; het kan via de portal WeHelpen. Ook in Zutphen is de portal online. Voor wie minder handig is met internet of liever een gezicht wil zien, kan ook bij een van de inlooppunten een vraag neerleggen. Of een aanbod doen.

Door Meike Wesselink

Melanie Jacobs van de vrijwilligerscentrale is in die hoedanigheid betrokken bij WeHelpen: "We bestaan sinds eind 2015 en merken tot nu toe dat vooral het aanbod op WeHelpen groot is. Misschien dat mensen nog niet zo goed weten dat ze ook een hulpvraag via de portal kunnen stellen, maar het zou ook kunnen dat ze dat niet zo gauw om hulp durven te vragen. Eigenlijk werkt de portal hetzelfde als ouderwetse naoberhulp. Zo vanzelfsprekend als naoberhulp vroeger was, zo zouden we ook willen dat WeHelpen een gewone manier wordt om hulp te vragen of te bieden.

Via de site kun je als bezoeker zelf je vraag neerleggen en kijken of er iemand is die jou kan helpen. Een tussenpersoon hoeft daar niet bij te bemiddelen. Voor de diensten worden geen kosten in rekening gebracht en er hoeft ook geen wederdienst tegenover te staan. Dat mag natuurlijk wel. Melanie Jacobs: "WeHelpen is een landelijk platform. Kennis, ervaring en techniek kunnen we daardoor gemakkelijk uitwisselen. In Zutphen werken Ixta Noa, Gemeente Zutphen, Perspectief, Stichting Platform Gehandicapten en Chronisch zieken Zutphen en Medipoint samen om het platform mogelijk te maken en ook te zoeken naar vrijwilligers via de Vrijwilligerscentrale en Het Plein."

WeHelpen-balie
Marcel Schepers is vanuit zorginstelling Ixta Noa betrokken bij WeHelpen en bemant op maandag het inlooppunt van WeHelpen aan de Stationsstraat. "Het is heel mooi als je een verbinding tot stand kunt brengen. Soms ontstaat uit een hulpvraag een band tussen de vrager en de aanbieder. Een van de cliënten bij onze organisatie was op zoek naar een wandelmaatje en heeft die via WeHelpen gevonden. Sommige mensen vinden het juist wel fijn als zo'n bemiddeling online gebeurt, anderen vinden het weer fijn om daarvoor contact te hebben. Dat kan allemaal. Iedere dag is er in één van de Zutphense wijken wel een WeHelpen-balie geopend. Op de site staat beschreven waar en wanneer."

Netwerk
Schepers vervolgt: "Stel iemand wordt ziek. Je zou dan via WeHelpen een heel netwerk om die zieke heen kunnen bouwen. Iemand die zorgt voor vervoer naar het ziekenhuis, iemand die helpt in het huishouden en ga zo maar door. Ook voor mantelzorgers kan de portal een uitkomst bieden."

Onlangs hebben de betrokkenen van WeHelpen een informatiebijeenkomst gehouden op de Polbeek om ouderen uit te leggen hoe de portal werkt, maar er wordt ook gekeken naar samenwerking met bedrijven en organisaties. Ook jeugd is een interessante doelgroep. Jongeren zelf kunnen bijvoorbeeld een vraag voor gitaarlessen neerleggen, maar er zijn ook mogelijkheden om jongeren aan ouderen te koppelen. De samenwerkende organisaties komen geregeld bij elkaar om verbanden te zoeken en WeHelpen verder uit te rollen.

Wie daarover ideeën heeft, kan zich via onderstaande site melden. Maar ook als u verlegen zit om hulp, kunt u uw vraag stellen via onderstaande site.


gemeente-zutphen.wehelpen.nl

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant