Han Nieuwenhuis (l) en Remco Feith: “Er is nu begrip voor de urgentie van een zo optimaal mogelijk stadscentrum.” Foto: Eric Klop
Han Nieuwenhuis (l) en Remco Feith: “Er is nu begrip voor de urgentie van een zo optimaal mogelijk stadscentrum.” Foto: Eric Klop

'Er is de afgelopen jaren goed geboerd, maar er zijn nog genoeg uitdagingen'

Algemeen

Zutphens binnenstadmanagement kijkt terug en blikt vooruit

Door Eric Klop

ZUTPHEN - "Het gaat goed met de Zutphense binnenstad. Maar er zijn nog verbeterpunten." Dit zeggen binnenstadmanager Remco Feith en bestuurslid Han Nieuwenhuis van de stichting Binnenstadmanagement. Ze kijken terug en blikken vooruit. "Hoe dan ook snappen alle betrokken partijen waar het om gaat: een stadscentrum waar iedereen graag komt."

In 2010 kwamen ondernemers en gemeente tot een visie die de binnenstad nieuw elan moest geven. Dit leidde onder meer tot upgrading van het Basseroord en de Groenmarkt. Tijdens de totstandkoming van de binnenstadvisie zagen de partijen de noodzaak om overleg en samenwerking nader te structureren. Dit leidde in 2013 tot de oprichting van de stichting Binnenstadmanagement. Die 'beheert' de doelstellingen en draagt ze uit, onder meer met inzet van een uitvoerend manager. Dat is sedert 2014 Remco Feith.

"In alle geledingen, van middenstand en horeca tot pandeigenaar en gemeente, is nu meer begrip voor de urgentie van een zo optimaal mogelijk stadscentrum", geeft de binnenstadmanager aan. "Alle partijen onderkennen het economisch belang, snappen waar het om gaat. Ondernemers werken beter samen dan ooit. Daarnaast is de perceptie van de gemeente de afgelopen periode ten goede veranderd. Er bestaat inmiddels een raadsbreed commitment. En burgemeester Annemieke Vermeulen riep laatst de ambtenaren op dat zij meer de stad in moeten. Want ook dat bevordert de kennis en de visie op wat er zoal speelt." Han Nieuwenhuis vult aan: "Als stichting zetten wij ons daarvoor in. Met continuïteit, midden in de materie staan en het onderhouden van goede contacten."

"We doen wat we moeten doen", vatten de heren de focus samen. "Parkeren, openbare verlichting, veiligheid, investeren in gebieden en beperking van leegstand zijn allemaal zaken waaraan het Binnenstadmanagement in nauw overleg met de betrokkenen een steentje bijdraagt." Dat betaalt zich uit. Boeren, burgers en buitenlui weten de binnenstad in toenemende mate te vinden. "Maar we zijn er nog niet", relativeert Feith. Zo kan de communicatie beter. Het mag niet zo zijn dat winkeliers mij zaterdag vragen of het de volgende dag koopzondag is. Dat zij onkundig zijn van wegafsluitingen of door gebrek aan overleg onvoldoende anticiperen op evenementen. En zich niet altijd realiseren dat zij naast ondernemer ook gastheer zijn en, op de hoogte van wat er in de stad speelt, het publiek eventueel doorverwijzen. Ondernemers in de binnenstad hoesten per jaar gezamenlijk 250.000 euro op. Met zo'n bedrag kun je afspraken maken. Daar mag je elkaar dan ook op aanspreken."

Er is de afgelopen vijf jaar goed geboerd, vinden Remco Feith en Han Nieuwenhuis. "De ruis is weg, nu is het zaak om door te ontwikkelen." Daarbij zorgt de hardnekkige leegstand van met name historische panden nog voor de nodige hoofdbrekens. "Zowel de gemeente als pandeigenaren functioneren te veel op afstand. Zij moeten zich bewust zijn van de dynamiek van een stadscentrum en zich realiseren dat leegstand de stad pijn doet." Dat dit anders kan bleek onlangs uit het gebouw aan de Beukerstraat waarin een filiaal van Takko was gevestigd. "De modeketen vertrok enkele jaren geleden omdat de toenmalige pandeigenaar geen betrokkenheid toonde met het oog op noodzakelijke aanpassingen", vertelt Feith. "Leegstand volgde, totdat een nieuwe, wel betrokken pandeigenaar, investeerde in het gebouw. Kort en goed, Takko zag weer mogelijkheden en keerde terug. Op exact dezelfde locatie..!"

Waar het binnenstadmanagement eveneens op hamert is verbetering van de entree tot de historische binnenstad. "Bezoekers die voor het eerst het station uitlopen, hebben geen idee van wat voor moois ons centrum even verderop te bieden heeft. In het stationsplein en directe omgeving moet echt worden geïnvesteerd. Of wat te denken van de verbinding tussen de Polsbroek en de binnenstad. Op het Miro-terrein is het goed parkeren, maar de wandelroute richting stadscentrum oogt nabij de kop van de Laarstraat onaantrekkelijk. Dat moet beter, maar vergt enorme investeringen. Heel actueel zijn de ambities voor het 's-Gravenhof en omgeving, beter bekend als het project Poort van Zuid. Een uitdaging waarin we overheid en projectontwikkelaars moeten zien te verleiden. En het is mogelijk! Kijk maar naar de IJsselkade waar met extern geld het een en ander is bewerkstelligd."

Successen en uitdagingen. Het Zutphense binnenstadmanagement steekt ze niet onder stoelen en banken. Ten faveure van winkel- en horecagenot tegen een stadsdecor dat het als geen ander verdient om te beleven. En waarin naast manager Remco Feith de stichtingsvoorzitter als onafhankelijk boegbeeld een rol van betekenis speelt. Tot voor kort was dat Rick Hoogenboom, in het dagelijks leven bestuurder van Sutfene. Onlangs vertrok hij naar elders en is de stichting bezig met de werving van een opvolger. "We zoeken iemand met een frisse blik", beschrijft Han Nieuwenhuis de ideale kandidaat. "Een man of vrouw die weet hoe de hazen lopen. Geen zakelijke belangen in Zutphen heeft, maar wel beschikt over het Zutphen-gevoel en een uitgebreid netwerk. Opnieuw een boegbeeld dus, waarmee we als Binnenstadmanagement de uitdagingen kunnen blijven aangaan."

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant